مهدی فرجی: «آقازاده» سواد رسانه‌ای مخاطب را بالا می‌برد

مهدی فرجی، مدیر سابق شبکه یک و دو سیما می‌گوید ساخت سریال‌هایی از جنس «آقازاده» ضروری است و نشان از مبرا بودن دامن نظام از فساد سیستماتیک دارد.

به گزارش جهان مانا به نقل از خبرآنلاین، مهدی فرجی که به عنوان تهیه‌کننده فعالیت می‌کند و «۰۲۱» و «نون خ ۳»، جدیدترین سریال‌های او هستند، در یک گفت‌وگو، نظرش را درباره سریال «آقازاده» که از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، ابراز کرد.

مشروح گفت‌وگو با او را بخوانید:

نظرتان درباره سریال «آقازاده» چیست؟

سریال «آقازاده» سریال تراز نمایش خانگی است. به نظرم این سریال به حوزه هایی ورود کرده که بسیاری از فیلمسازان علاقه‌مند به ساخت فیلم یا سریال درباره آن نیستند. شاید چون آن قدر مواد لازم برای ساخت سریال جذاب مثل عشق و روابط دختر و پسر وجود دارد که دیگر به این سمت نمی‌روند اما حامد عنقا به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده، دغدغه‌هایی فراتر از این حرف‌ها داشته و همین باعث شده است کسانی که امروز سریال را می‌بینند، آن را لمس و درک کنند. سریال «آقازاده» وارد حوزه‌ها و حریم‌هایی شده که می‌توانست برای سازندگان آن عواقبی داشته باشد اما آقای عنقا ریسک بزرگی کرد و به همین خاطر به او تبریک می‌گویم. البته این به معنای بی‌نقص بودن کار نیست اما حقیقت ماجرا این است که «آقازاده» در مقایسه با سایر آثار شبکه نمایش خانگی یک سر و گردن بالاتر است و از لحاظ سوژه و موضوع، قصه و بازی بازیگرها بسیار خوب ساخته و پرداخته شده است.

برخی اعتقاد دارند که پرداختن به موضوعاتی چون مفاسد اقتصادی و اخلاقی، اثر خوبی دارد و برعکس برخی معتقدند این آثار یک جور پرده دری و حرمت شکنی است. نظر شما چیست؟

بگذارید ابتدا یک تبریک هم به موسسه اوج به عنوان شریک سریال بگویم. دغدغه‌ها و حرف‌های بزرگی در این سریال وجود دارد. البته دقیقا نمی‌دانم چقدر ممیزی و اصلاحات به کار وارد شده است. شاید به خاطر همان نگاه سنتی به فیلمسازی باشد که مرتب می‌گویند بعضی چیزها را نباید گفت. امروز در آستانه سال ۱۴۰۰، مردم ما با اکثر فیلم و سریال‌های روز خارجی آشنا هستند و می‌بینند که آنها چگونه و با چه جسارتی، موضوعات مختلف را در آثارشان بیان می‌کنند. در این خصوص ما بسیار عقب‌تر از آنها هستیم. فقط که نمی‌شود درباره موضوعات خانوادگی یا عاشقانه سریال ساخت. ببینید سریال «گاندو» هم که ساخته شد، نقدهایی به آن وجود داشت یا حتی همین سریال «خانه امن» که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، خالی از اشکال نیست. اما اینها قدم‌های بزرگی است که برداشته شده و به نظرم خیلی هم دیر شده است. سریال «آقازاده» گام بزرگی است که در حوزه مبارزه مفاسد اقتصادی برداشت و در این زمینه خط شکنی کرد و این در تاریخ فیلمسازی باقی می‌ماند. ما موضوعات مهمی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی داریم که جرات نمی‌کنیم به آنها ورود کنیم اما وقتی وارد می‌شویم، می‌بینیم که اتفاقا نه تنها تاثیرات منفی ندارد بلکه آثار مثبتی هم به همراه می‌آورد.

تجربه توقیف برخی فیلم‌ها می‌تواند در این مواقع به کمک بیاید.

بله؛ مثلا سال‌ها فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» توقیف بود. اما بعد اکرانش چه اتفاقی افتاد؟ همه دیدند و لذت بردند و اتفاقا اقتدار نیروهای امنیتی بیشتر شد. آنقدر باید سواد رسانه‌ای مخاطب را بالا ببریم که بداند این چیزی که می‌بیند قصه و فیلم است و البته ممکن است بخش‌هایی از آن هم بر اساس واقعیت باشد. همین الان که مردم سریال «آقازاده» را در شبکه نمایش خانگی می‌بینند، ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند. حامد به عنوان نقش اول آقازاده را با همه خصوصیات مثبت، انقلابی و عدالتخواهی‌اش دوست دارند. همین دستاورد برای یک سریال کافی است. آقازاده حرف‌ها و دغدغه‌های مهمی دارد و انتظار از یک هنرمند هم همین است که خود را از لایه‌های زیرین، بالا بکشد.

در زمان مدیریت شما در تلویزیون، سریال‌های زیادی بودند که با کمی سخت‌گیری احتمال داشت هرگز به آنتن نرسند؛ مثل «پرده‌نشین».

بله چون گاهی درباره برخی سریال‌ها حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی وجود داشت اما با حمایت مدیران بالادستی تولید و پخش شد و اثر خوبی هم گذاشت. همین «پرده نشین» که نام بردید با موضوع روحانیت ساخته شد و سوژه‌ای حساس داشت. سریال به مفاسد اقتصادی اشاره می‌کرد و اتفاقا خانواده یک روحانی هم درگیر آن می‌شدند. «پرده‌نشین» تهیه‌کننده و کارگردان دغدغه‌مندی هم داشت و می‌دانستند چطور سوژه را پرورش دهند. پس از پخش، مخاطب هم سریال را پسندید. می‌توانستیم «پرده نشین» را نسازیم و از آن بگذریم اما قطعا الان یک گام عقب‌تر بودیم. یا سریال «معراجی‌ها» که آقای ده‌نمکی با همه مسائل روز شوخی کرد و درباره آن حرف زد. حالا هم به‌نظرم «آقازاده» یک ظرفیت جدید در شبکه نمایش خانگی ایجاد کرده است . خوشحالم که فضای جدیدی ایجاد شده که الان طرح و قصه‌های جدیدی از طرف دوستان هنرمند با الگو از «آقازاده» مطرح و ارائه می‌شود.

این هم مهم است که کار به دست چه کسی سپرده شود.

بله ! نکته مهمی است. مسائل حساس را به کسی باید سپرد که نحوه ورود و جهت گیری به موضوع را بلد باشد. در واقع سازنده باید به موضوع اشراف داشته باشد. آقای عنقا به عنوان نویسنده و تهیه کننده و آقای توفیقی به عنوان کارگردان به نوعی شانس آوردند که پخش «آقازاده» با حضور آقای رئیسی در قوه قضاییه همزمان شده است. معلوم شد که دامن نظام از آلودگی مبراست و قوه قضاییه در حال برخورد با این نوع مفاسد است. سریال «آقازاده» همین را می‌گوید که فساد سیستماتیک نیست و نظام برای اینکه تقویت شود باید پاکسازی‌هایی انجام دهد. جوان اول سریال، شجاعانه و جسورانه جلو می‌رود و البته موانع و دردسرهایی هم برایش ایجاد می‌شود. این نشان می‌دهد که سیستم پاک و سالم است و شر و فساد را عادی نشان نمی‌دهیم و طبعا مردم را ناامید نمی‌شوند. در غرب فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که در انتها شر بر خیر غلبه می‌کند اما این‌جا این‌گونه نیست و باید فضای مناسب برای بیان دغدغه‌های هنرمندان فراهم شود. سازندگان «آقازاده» به گفتمان انقلاب اعتقاد دارند و بلدند چگونه از این مسیر بگذرند.

دیدگاه