واکنش کنعانی سخنگوی وزارت خارجه به سپرده شدن مذاکرات هسته ای به شمخانی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با مذاکرات ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: تبادل پیام بین ایران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است.

به گزارش جهان مانا، ناصر کنعانی در اولین نشست خبری خود پس از حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع شهدای خدمت حماسه جدیدی خلق کردند.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه شمخانی مسئولیت پرونده هسته‌ای را بر عهده گرفته است، گفت: سنت ما در جلسات سخنگویی پاسخگویی در ارتباط با مسائل مطرح شده در فضای مجازی و منابع غیر معتبر نیست و من نیز در خصوص ادعای غیر رسمی منتشر شده در شبکه‌های مجازی نکته خاصی را مطرح نمی‌کنم.

وی در این ارتباط افزود: هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها با هماهنگی و با اشراف نهاد‌های عالی بالادستی نظام، این مذاکرات را به پیش برده است و در این چارچوب از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت استفاده شده است.

کنعانی تاکید کرد: وزارت خارجه و هیئت مذاکره کننده در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی مسیر خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.

تبادل پیام بین ایران و طرف آمریکایی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها قطع نشده است

کنعانی در این ارتباط تصریح کرد: این تعاملات متمرکز بر موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها و هسته‌ای بوده است و هیچ‌گاه از این چارچوب خارج نشده است.

وی با بیان اینکه تعاملات و تبادل پیام با طرف آمریکایی در این زمینه ادامه داشته است، گفت: همانطور که گفتم این مذاکرات صرفاً در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در تعدادی از رسانه‌های غربی در مورد مفاد و محتوای این مذاکرات گفت: تاکید می‌کنم که مفاد خبری و خبر‌های منتشر شده در برخی از رسانه‌های غربی در مورد این گفتگو‌ها معتبر و دقیق نیست.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به سپرده شدن مذاکرات هسته ای به شمخانی

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتخاب آقای باقری به عنوان سرپرست وزارت خارجه، آیا در مسئولیت اجرایی تیم مذاکره کننده تغییری ایجاد شده است و اگر طرف مقابل برای مذاکرات اعلام آمادگی کند با توجه به اینکه ما در دوره انتقالی به سر می‌بریم آیا این مذاکرات در این دوره انجام می‌شود و یا به دولت بعدی منتقل خواهد شد، گفت: در رویکرد و ساختار گفتگو‌های غیر مستقیم و با واسطه در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه و با هدف بازگشت متعهدانه تمام طرف‌ها به برجام، هیچ تغییری ایجاد نشده است و با همین رویکرد تلاش‌های دیپلماتیک خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.

در نحوه استفاده از منابع مالی ایران در قطر تغییر ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه استفاده ایران از پول‌های بلوکه شده در قطر گفت: من از لفظ پول‌های بلوکه شده استفاده نمی‌کنم و و باید بگویم استفاده از پول‌های موجود ساز و کار خاص خود را دارد و در نحوه استفاده از این منابع مالی تغییر ایجاد نشده است و در این زمینه در در صورت ضرورت بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌کند.

از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران یکی از موضوعات مورد توافق در مسیر پیشرفت همکاری‌های دو کشور بوده است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی سفارت ایران و سودان با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به تهران و همچنین زمان بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران و اعزام سفرای جدید ایران به این دو کشور گفت: روابط ما با آذریابجان در مسیر درستی قرار دارد و در همین چارچوب به پیش خواهد رفت.

کنعانی ادامه داد: از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران یکی از موضوعات مورد توافق در مسیر پیشرفت همکاری‌های دو کشور بوده و امیدواریم در چارچوب توافقات بین ۲ کشور، این موضوع انجام شود.

کنعانی تاکید کرد: انتخاب سفرا هم جزو روند‌های جاری در حوزه دیپلماسی است و در همان روند کار به پیش می‌رود.

وی افزود: در خصوص سودان هم خوشبختانه روابط ۲ کشور در مسیر خوبی قرار گرفته است.

توافق ایران و سودان برای بازگشایی سفارتخانه‌های ۲ کشور

کنعانی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر خارجه سودان و دیدار وی با آقایان باقری و مخبر، ایشان ضمن اعلام مراتب تسلیت و همدردی ملت و دولت سودان به دولت و ملت ایران در خصوص روابط دوجانبه هم گفتگو کردند.

وی افزود: طرفین برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و سودان در بازه زمانی کوتاه توافق کردند.

کنعانی تاکید کرد: این موضوع در حال پیگیری است و ما امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد گشایش سفارتخانه‌های ۲ کشور باشیم.

دعوت رییسی از ولیعهد سعودی برای سفر به ایران مورد پذیرش قرار گرفته بود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان احتمالی سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به تهران با توجه به اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: این که بخواهیم در این شرایط در مورد بازه زمانی این سفر صحبت کنیم یک مقداری، زمان مناسبی نیست.

کنعانی ادامه داد: رئیس‌جمهور شهید از ولیعهد سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابل از سوی پادشاه سعودی برای سفر رئیس‌جمهور شهید به عربستان انجام گرفته بود که این موضوع نیز در چارچوب تلاش برای گسترش روابط مورد پذیرش قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در مورد ترتیبات سفر مورد اشاره باید در شرایط دیگری در مورد آن برنامه‌ریزی کنیم.

واکنش به صدور قطعنامه آژانس

کنعانی درباره احتمال صدور قطعنامه در مورد ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روز‌های آتی گفت: رویکرد ایران در همکاری با آژانس سازنده بوده و هست و سفر اخیر آقای گروسی به ایران و گفتگو‌های انجام شده در ادامه رویکرد تهران به منظور تعامل و همکاری سازنده با آژانس برای رفع ابهامات و گسترش همکاری‌های سازنده ایران با آژانس انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران همواره تأکید داشته که ضروری است آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند و از اتخاذ رویکرد‌های سیاسی در ارتباط با این موضوع فنی و تخصصی اجتناب کند.

تاثیرپذیری از فشار‌های سیاسی برخی بازیگران در مسیر همکاری‌های سازنده ایران و آژانس کمک کننده نیست

وی تاکید کرد: وارد کردن و دخیل کردن رویکرد‌ها سیاسی و تاثیرپذیری از فشار‌های سیاسی برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر همکاری‌های سازنده ایران و آژانس کمک کننده باشد و انتظار این است که دیگر بازیگران نیز از رویکرد‌هایی که در مسیر همکاری‌های فنی، تکنیکی، سازنده و رو به پیشرفت ایران و آژانس خلل ایجاد می‌کند، اجتناب کنند.

وی افزود: به دنبال پیش داوری در این خصوص نخواهم رفت و بعدا در این خصوص اظهارنظر خواهیم داشت.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار