اجرای قانون جوانی جمعیت ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت:‌ اگر بخواهیم خیلی واقع بینانه قانون جوانی جمعیت و تمهیدات آن مانند اعطای وام ودیعه مسکن و… را اجرا کنیم، به ۳۱ همت یا همان ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

 

«مسعود گنجی»، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد وام‌هایی که در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت به دانشجویان تعلق می‌گیرد، توضیح داد: مبلغی که سازمان برنامه و بودجه برای وام در این حوزه داده است، نیاز به مصوبه هیات امنای ما دارد. صندوق دنبال این است که هیات امنا هرچه زودتر در رابطه با این وام‌ها تصمیم گیری کند. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه اظهار کرد: سال گذشته، زمانی این پول به ما تخصیص داده شد که دیگر ۲۹ اسفندماه و آخرین روز سال بود. به همین دلیل باید مبلغ مذکور به سال ۱۴۰۲ منتقل شود. به محض اینکه دولت بودجه را ابلاغ کرد و ما هم در هیات امنا به تصویب رساندیم، مقدمات پرداخت وام‌ها را فراهم می‌کنیم. 

او در مورد زمان تایید هیات امنا گفت: این کار احتمالا به ترم بعد موکول می‌شود، چرا که مدت زیادی هم از این ترم باقی نمانده و برای ترم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ امیدواریم بتوانیم پرداخت وام‌ها را داشته باشیم. 

گنجی افزود: این وام‌ها از نوع وام ودیعه مسکن است و نسبت به مبلغی که قبلا در این خصوص داده می‌شد، کمی افزایش خواهد یافت. 

او در مورد همخوانی میزان وام‌های دانشجویی با هزینه واقعی که آن‌ها متحمل می‌شود، بیان کرد: ما برای اینکه وام‌های دانشجویی به نرخ واقعی شهریه‌ها نزدیک‌تر شود، نیاز داریم که از سازمان برنامه و بودجه بودجه نزدیک‌تر به واقعیت دریافت کنیم. اگر این اتفاق بیفتد قطعا دوست داریم مبلغ وام‌های دانشجویی هرچه بیشتر به نیاز واقعی دانشجویان نزدیک شود، اما زمانی که سازمان برنامه و بودجه تنها ۲۰ درصد کل بودجه ما را افزایش داده است، نمی‌توانیم به این هدف برسیم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: ما دنبال این هستیم که امسال بودجه‌ای دریافت کنیم که در پرداختی‌هایمان به دانشجویان به آن چیزی که قانون گفته است نزدیک‌تر شویم. 

گنجی یادآور شد: میزان وام ودیعه مسکن باید نزدیک به اجاره خانه‌ای مثلا ۷۰ متری در تهران باشد. در شرایط امروز اجاره چنین خانه‌ای چقدر است؟ وقتی سازمان برنامه و بودجه مثلا ۱۱۰ میلیارد بودجه به ما می‌دهد، با این هزینه‌های فعلی، ما این وام را به چند نفر بدهیم؟ بنابراین کار سختی است. قانون حمایت از جوانی جمعیت قانونی بسیار مترقی و خوب است به شرطی که تمهیدات اندیشیده شده در این قانون را به دقت مدنظر قرار دهیم و بودجه کافی برای اجرای این تمهیدات در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم وام ودیعه مسکن را با رقمی واقعی در اختیار متقاضیان قرار دهیم. 

گنجی ادامه داد: اگر بخواهیم خیلی واقع بینانه قانون جوانی جمعیت و تمهیدات آن مانند اعطای وام ودیعه مسکن و… را اجرا کنیم، به ۳۱ همت یا همان ۳۱ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و با مثلا ۱۰۰ میلیاردی که به ما می‌دهند، نمی‌توانیم به هدف برسیم. تازه با ۳۱ هزار میلیارد تومان تازه می‌توانیم ۵۰ درصد ودیعه مسکن را به دانشجویان بدهیم و اگر بخواهیم ودیعه مسکن دانشجویان را کامل اعطا کنیم، به دو برابر این عدد یعنی ۶۲ همت نیاز خواهیم داشت. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: کل افزایشی که سازمان برنامه و بودجه در بودجه عمومی ما داشته ۱۰ درصد است یعنی قبلا بودجه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود که به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این افزایش چندان قابل توجه نیست و ما اگر خیلی تلاش کنیم و از راه‌های دیگر به فکر تامین بودجه باشیم، تازه می‌توانیم به ۲۰ درصد افزایش بودجه برسیم. 

او اضافه کرد: حتی با افزایش ۲۰ درصدی بودجه هم به رقم مورد نیاز واقعی نزدیک هم نمی‌شویم، چرا که شهریه دانشجویان هم بالا است. ما دنبال این هستیم که منابع جدیدی را برای تهیه بودجه پیدا کنیم. 

گنجی در پاسخ به این سوال که تعداد متقاضیان وام دانشجویی در ترم گذشته در مقایسه با ترم جدید در سال جاری چه تغییراتی داشته است؟ گفت: ترم گذشته از نظر مبلغ سعی کردیم ۸۰ درصد بودجه خود را به وام‌های دانشجویی تخصیص دهیم و به همین دلیل به تعدادی بیشتر از افزایش بودجه‌ای که داشتیم وام پرداخت کردیم و امیدواریم در سال جدید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم وام دانشجویی بیشتری را به افرادی بیشتری اعطا کنیم.

منبع: ایلنا
دیدگاه