هشدار واردکنندگان برنج درباره افزایش شدید قیمت برنج در ماه‌های آتی

جمعی از تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج نسبت به رسوب برنج‌های وارداتی در گمرک و رشد فزاینده قیمت برنج در در ماه‌ها آتی هشدار دادند.

 

در چهارم تیر ماه سال جاری یعنی کمتر از یک ماه مانده به دوره شروع ممنوعیت برنج، انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج در نامه‌ای خطاب به عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به آسیب شناسی عملکرد وزارت جهادکشاورزی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پرداخت و ۵ پیشنهاد روشن برای مدیریت بازار برنج داد.

انجمن در این نامه اشاره کرد که برقراری دوره ممنوعیت واردات برنج در سال ۱۴۰۰، باعث شد، ابتدا کمبود و گرانی برنج خارجی رخ دهد و سپس قیمت برنج ایرانی ۵ برابر رشد کند. رشدی که با توزیع حدود ۶۰۰ هزار تن برنج توسط GTC هم نتوانست بازار را به حالت نرمال برگرداند. این درحالی بود که طبق اظهارات اعضا این انجمن در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت برنج داخلی و خارجی نزدیک به هم بود.

در ادامه اعضا این انجمن نوشتند: سال ۱۴۰۱، افزایش تولید برنج ایرانی و گرانی غیر منطقی آن، تأمین کسری نیاز برنج به اندازه کافی از محل واردات و نهایتا قیمت گذاری دستوری برای برنج‌های تولید داخل، باعث رکود در بازار شد. به باور این فعالان اقتصادی بخشی از بازار توسط دلالان بهم ریخت و کماکان قیمت برنج ایرانی بالا ماند.

این نامه می‌افزاید: در سال ١٤٠٢، شرایط از نظر میزان واردات و نزدیک بودن قیمت‌های برنج ایرانی و خارجی و همچنین احتمال کاهش تولید برنج داخلی، مشابه شرایط سال ١٤٠٠ است. درنتیجه برقراری یا عدم و یا کاهش دوره ممنوعیت واردات نیازمند سرعت و کارشناسی در تصمیم گیری است و از بحران‌های پیش رو جلوگیری می‌کند.

 

دیدگاه