خداحافظی ارز نیمایی از تولید خودرو

در جدیدترین نامه وزارت صمت به انجمن خودروسازان، اعلام شده ازین‌پس خودروسازان بهتر است نیاز‌های ارزی خود برای واردات قطعات را از طریق ارز‌های حاصل از صادرات تامین کنند.

 

تا پیش از این دولت ارز مورد نیاز واردات قطعات صنعت خودرو را با ارز نیمایی تامین می‌کرد. این ابلاغیه جدید، نشان از آن دارد که کل صنعت خودرو به دست بازار آزاد سپرده خواهد شد.

فعالان صنعت خودروسازی بر این باورند تصمیمات جدید وزارت صمت، در راستای آزاد کردن قیمت خودرو بوده که نتایج مثبتی را برای بازار این کالا به همراه نخواهد داشت.

بازار خودرو، ملتهب‌تر خواهد شد

آریا راد ، کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو ، مهم‌ترین تاثیر تصمیم جدید وزارت صمت را افزایش قیمت تمام شده خودرو دانست و در این‌باره توضیح داد: دولت اعلام کرده تولیدکنندگان صنعت خودرو باید برای تامین ارز‌های مورد نیاز خود به صادرکنندگان رجوع کنند. حتی این فرصت را در اختیار آنان قرار داده تا خود در فعالیت‌های صادراتی نیز حاضر شوند و از درآمد‌های خود استفاده کنند. تخصیص ارز از مواردی است که بر بهای تمام شده خودرو به طور مستقیم اثرگذار است. زمانی که مواد اولیه وارداتی به جای تامین با ارز نیمایی، با ارز بازار آزاد و یا حتی ارزی گران‌تر تامین شود، قیمت تمام شده تولید افزایش یافته و این به ضرر بازار است. رضا آریاراد، ادامه داد: در شرایطی که حتی واردات از نظر تنوع و تعداد توان پاسخگویی به نیاز بازار مصرف را ندارد، اعمال تغییراتی از این دست می‌تواند تنشی جدی را به بازار القا کند. نباید فراموش کرد که تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خط تولید خودروسازان، تنها به مسئله تخصیص ارز باز نمی‌گردد.

وی گفت: ایران به دلیل تحریم بودن، مجبور است بیشتر از سایر کشور‌ها برای انجام معاملات خود هزینه بپردازد؛ بنابراین در حال حاضر صنعتگران ایرانی هزینه‌های زیادی را برای تولید می‌پردازند.

کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو ادامه داد: حال اگر منشا تامین ارز نیز ارز‌های صادراتی باشد، هزینه‌ها، زمان‌بری و در نهایت تشویش‌های بازاری بیشتر خواهد شد، چرا که نرخ این ارز تفاوت قیمتی چندانی با ارز بازار آزاد و غیردولتی ندارد.

به گفته آریاراد؛ تفاوت‌ها میان نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد بسیار زیاد است. این شکاف مستقیما بهای تولید را بالا خواهد برد.

 

 

دیدگاه