قیمت گندم تعیین شد اما اعلام نشد!

دولت ظاهرا و پس از تاخیری بیشتر از 50 روز، قیمت گندم برای سال زراعی 1403-1402 را روز چهارشنبه تعیین کرده اما هنوز آن را به صورت رسمی اعلام نکرده است. دلیل این عدم اطلاع‌رسانی چیست و گندمکاران باید تا چه زمانی منتظر باشند؟

 

دولت قرار بود در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که روز چهارشنبه برگزار شد، در مورد قیمت گندم در سال زراعی جدید تصمیم‌گیری کند. ظاهرا نرخ خرید تضمینی این کالای اساسی تعیین شده اما مقامات مسئول هنوز آن را اعلام نکرده‌اند.

 اعضای این شورا روز گذشته قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی، ازجمله گندم را برای سال زراعی جدید تعیین کردند. اما مصوبات شورای قیمت‌گذاری باید به تصویب وزیر جهاد کشاورزی برسد و پس از آن است که لازم‌الاجرا می‌شود. همچنین، شورا حداکثر یک هفته فرصت دارد که مصوبات خود را ابلاغ و از طریق رسانه‌ها منتشر کند.

روز گذشته، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی، وجود اختلاف میان اعضای شورا را دلیل تاخیر در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد که وزیر جهاد کشاورزی مصوبه نهایی را در مورد قیمت گندم، ظرف یک هفته تایید و اعلام کند.

هنوز هیچ نرخی که بتوان آن را به قیمت گندم در سال زراعی جدید نزدیک دانست، به صورت رسمی اعلام نشده. این در حالی است که بیش از 50 روز از موعد قانونی تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک گذشته.

با وجود این چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاهی مدعی شد که احتمالا قیمت گندم برای خرید تضمینی، حدود 23 هزار تومان تعیین می‌شود.

فعالان صنفی حوزه کشاورزی هم قیمت مناسب برای گندم را حدود 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند و تاکید می‌کنند در هر صورت قیمت نهایی نباید از 20 هزار تومان کمتر باشد.

در سال زراعی پیشین، نرخ خرید تضمینی گندم به محل اختلاف میان دولت و کشاورزان تبدیل شد و مشخص نیست که آیا امسال شورای قیمت‌گذاری می‌تواند نظر گندمکاران را جلب کند یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت گندم گزارش قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را مطالعه کنید. 

این بار دستور رئیسی در مورد گندم اجرایی می‌شود؟

در این میان، با وجود اختلاف نظر در مورد قیمت گندم، امسال خرید تضمینی این محصول رکودشکن بود. اما ماه‌‌هاست که مشکل دیگری شکل گرفته؛ تاخیر در پرداخت طلب گندمکارانی که محصول خود را به دولت فروخته‌اند. این موضوع با گلایه‌های زیادی از سوی کشاورزان مواجه شده است به گونه‌ای که برخی از آنها می‌گویند در سال زراعی جدید یا محصول دیگری را کشت می‌کنند یا تولیدات خود را به دولت نمی‌فروشند.

اما این مشکل چرا ایجاد شد؟ ماجرا این بود که مسئولان دولتی، در محاسبه میزان اعتبار لازم برای خرید تضمیمنی گندم اشتباه کردند و نمایندگان مجلس نیز حاضر به تصویب دوفوریت لایحه اصلاح بودجه نشد. در نتیجه با وجودی که قیمت گندم 15 هزار تومان تعیین شده بود اما دولت محصول کشاورزان را به صورت علی‌الحساب 11 هزار و 500 تومان خریداری کرد.

پس از آن و با مدت‌ها تاخیر، مقامات مسئول در چند نوبت اعتباراتی را تامین و بخشی از طلب گندمکاران را پرداخت کردند اما هنوز نتوانسته‌اند به صورت کامل خرید تضمینی گندم را با آنها تسویه کنند.

پیش از این، چند مقام دولتی اواخر شهریور را موعد نهایی پرداخت کامل طلب کشاورزان اعلام کرده‌اند. با وجود این، رئیس دولت سیزدهم نیز اخیرا دستور داده است که تا پایان ماه جاری تسویه حساب با آنها انجام شود. این در حالی است که سیدابراهیم رئیسی یک بار نیز در اردیبهشت دستور اصلاح قیمت گندم (15 هزار تومان) را داده بود که عملی نشد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دومین دستور امسال او در مورد گندم اجرایی می‌شود یااین مورد نیز روی زمین می‌ماند.

 

دیدگاه