وعده‌های وزیرانه زارع‌پور و سرعت 1000 درصدی اینترنت!

شرایط استفاده از اینترنت در ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر کشورها البته به استثنای چند کشور نیست.

 فیلترشدن گام به گام پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و فضاهایی که مردم نباید از آن استفاده کنند، منجر به عدم استفاده کاربران نشده بلکه یک فعالیت زمانبر به واسطه کند بودن سرعت اینترنت را برای آن‌ها زمانبرتر کرده.

روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت، صحبت‌هایی توسط وزرای دولت مطرح شد که قابل توجه بود. از میان آن‌ها و در این گزارش نگاهی به نکاتی انداخته‌ایم که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد از اینکه تا این لحظه چیزی تحت عنوان سیم‌کارت گردشگری نداشتیم تا وعده و وعید و قول‌هایی درباره بالابردن سرعت اینترنت آن هم تا ۸۰ برابر سرعت فعلی!

پیشتر و در تیر ماه همین سال زارع‌پور گفته بود که از ابتدای دولت تاکنون سرعت اینترنت موبایل تقریبا دو برابر شده است. این یعنی افزایش 200 درصدی، حالا هم که قرار است 80 برابر افزایش پیدا کند، که روی هم می‌شود 1000 درصد!

فقط سوال اینجاست چرا با این هزاردرصد بهبود و افزایش و رونق، مردم تا این حد کلافه‌اند و برای سرزدن به یک سایت یا باز کردن یک برنامه جانشان به لبشان می‌رسد. خصوصا افرادی که کار و حرفه و فعالیت‌شان وابسته به اینترنت است که شمار بسیار بالا و قابل توجهی را شامل می‌شود. باید به این نکته هم اشاره کرد که علاوه بر وابستگی بسیار زیاد خیل عظیمی از مشاغل به اینترنت، همه مردم با هر سنی و حتی آن‌ها که شغل خاصی هم ندارند از اینترنت استفاده می‌کنند و این مهم با توجه به عدم وجود امکانات تفریحی مناسب برای شهروندان و سرگرمی و مسافرت و غیره، تشدید می‌شود به همین دلیل دیر نیست که با این سرعت و این وعده‌های وزیرانه، بیماری‌های عصبی و تنش‌ها در جامعه فعال شود که همه واقعا اعصاب خردکن و تنش‌زاست.

۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

اما وزیر ارتباطات، روز گذشته وعده‌های دیگری هم داد؛ درباره فیبر نوری پر ماجرا که از وقتی روی کار آمده در حال صحبت درباره آن است. او علاوه بر اینکه اعلام کرد که سرعت اینترنت تا ۸۰ برابر افزایش می‌یابد همچنین گفت که تا پایان سال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.

البته به گفته زارع پور، تا این لحظه ۴ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته‌اند و تا پایان سال این رقم به ۸ میلیون خانوار خواهد رسید. با این توضیح که «در خصوص گسترش فیبر نوری اکنون در بیش از ۱۵۰ شهر کار آغاز شده است. در حدود ۷۰ شهر نیز کار به اتمام رسیده است. در ۵۰۰ شهر نیز مقدمات انجام کار یعنی توافق با شهرداری‌ها و مدیریت شهری صورت گرفته است. اکنون حدود ۴ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این امکان فراهم است برای آنان تا از این شبکه استفاده کنند.»

وزیر ارتباطات توضیح داد که این اتفاق بزرگ سرعت‌ها در قیاس با وضع موجود که اکنون میانگین سرعت ارتباط ثابت ۱۲ مگابیت بر ثانیه است را حدود ۷۰ الی ۸۰ برابر افزایش می‌دهد. اولین استانی که به شکل کامل تمام شهر‌ها و مرکز استان آن تحت پوشش قرار می‌گیرد استان گلستان است که انشاءا... ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت!

زارع پور در خصوص رویداد‌های فضایی، هم صحبت کرد و گفت که «انشاءا... تا پایان سال چند رویداد فضایی دیگر هم خواهیم داشت. به فضل الهی هم پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت که به مرور اعلام خواهد شد. رونمایی‌هایی نیز از دستاورد‌های جدید فضایی کشور خواهیم داشت که به مرور اعلام خواهد شد. یکی کپسول زیستی است که انشاءا... در آینده نزدیک و ظرف چند ماه آینده تست زیرمداری آن انجام خواهد شد. برای اعزام فضانورد و موجود زنده به فضا برای تحقیقات فضایی، به محفظه‌ای نیاز است که موجود زنده یا فضانورد در آن قرار می‌گیرد. به آن کپسول زیستی می‌گویند. ما در حال طی کردن مراحل اولیه در این موضوع هستیم.»

او گفت که تست‌های اولیه در قالب آزمایش فضایی در حال انجام است. انشاءا... بتوانیم در افق پنج سال آینده فضانورد ایرانی در فضا داشته باشیم.

وزیر ارتباطات پیشتر اظهارات دیگری هم درباره فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا کرده و گفته بود که باید مورد توجه قرار بگیرند؛ او گفته بود که در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و پزشکی مکلف شدند از فناوری‌های نوین استفاده کنند؛ وزارت ارتباطات هم مکلف شده زیرساخت‌های لازم را برای این کار فراهم کند. همچنین سایر وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش، علوم و کار مکلف شده‌اند برنامه ملی توسعه حمایت‌های مورد نیاز اقتصاد دیجیتال را ظرف شش ماه به تصویب هیات وزیران برساند.

 

 

دیدگاه