دبیرکل خانه کارگر ایران؛

دلسوزی دولت برای مردم نان نمی‌شود

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر ایران، نماینده شش دوره مجلس درباره وضعیت زندگی کارگران در دولت ابراهیم گفت: «مهم‌ترین چالش زندگی کارگران معیشت و وضعیت اقتصادی آنهاست. این موضوعی مشخص است که حتی دولتمردان نیز نسبت به آن آگاهی دارند.واقعیت تلخ این است که امروز زندگی کارگران به دشواری می‌گذرد. هزینه مسکن،هزینه‌های روزمره و هزینه‌های دیگر شرایط زندگی را برای کارگران بسیار سخت کرده است. دگرگونی‌های مختلف بازارها، کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی مرتب سبب افزایش قیمت‌های مداوم و پایدار شده است. ما با پرش‌هایی از قیمت روبه‌رو هستیم که هیچ‌کدام به عقب برنمی‌گردند و تثبیت می‌شوند مگر مزد کارگران که سالی یک بار افزایش پیدا می‌کند».

 

به گزارش جهان مانا، بخش هایی از اظهارات علیرضا محجوب را در گفتگو با آرمان ملی میخوانید:

  • واقعیت این است که دولت آقای رئیسی در این زمینه اقداماتی انجام داده اما آنچه در زندگی کارگران رخ داده اتفاقات متفاوتی است و نمی‌توان عنوان کرد اقداماتی که دولت انجام داده در زندگی کارگران تأثیر مثبت گذاشته است.برای کارگران آنچه قبل از افزایش دستمزد حائز اهمیت بود مهار تورم بود.با توجه به شرایطی که نظام پولی کشور داشت ما این پیش‌بینی را می‌کردیم که قوه مجریه و رئیس جمهور به تنهایی بتوانند شرایط را تغییر بدهند. این در حالی بود که آقای رئیسی و حامیان ایشان از تحول در زندگی کارگران سخن می‌گفتند.در واقع آنچه رخ داده نه تنها مهار تورم نبوده بلکه افزایش تورم نیز بوده است.
  • آنچه امروز مورد بی توجهی قرار گرفته، زندگی و کار کارگر است. ارزش جان، زندگی وکار کارگر زمانی مورد توجه قرار بگیرد که تورم مهار شود تا کارگران بتوانند با میزان حقوقی که دریافت می کنند زندگی راحت‌تری داشته باشند.از سوی دیگر دولت باید حقوق کارگران را افزایش بیشتری می‌داد تا شرایط برای زندگی کارگران بهتر شود. این در حالی است که افزایش حقوق در سال جاری با چالش‌های زیادی همراه بود که در نهایت نیز مورد قبول اغلب کارگران قرار نداشت.مرحوم عالی‌نسب که از بزرگان اقتصاد ایران بود درباره تورم عنوان کردند:«تورم مالیاتی است که اغنیا علیه فقرا وضع می‌کنند». این سخن نشان می‌دهد هر چه کارگران تلاش می‌کنند و حقوق دریافت می‌کنند در نهایت به جیب کسانی می‌روند که دارای ثروت‌های هنگفتی هستند.
  • مهم‌ترین چالش زندگی کارگران معیشت و وضعیت اقتصادی آنهاست. این موضوعی مشخص است که حتی دولتمردان نیز نسبت به آن آگاهی دارند.واقعیت تلخ این است که امروز زندگی کارگران به دشواری می‌گذرد. هزینه مسکن،هزینه‌های روزمره و هزینه‌های دیگر شرایط زندگی را برای کارگران بسیار سخت کرده است. دگرگونی‌های مختلف بازارها، کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی مرتب سبب افزایش قیمت‌های مداوم و پایدار شده است. ما با پرش‌هایی از قیمت روبه‌رو هستیم که هیچ‌کدام به عقب برنمی‌گردند و تثبیت می‌شوند مگر مزد کارگران که سالی یک بار افزایش پیدا می‌کند.

 

دیدگاه