نرخ تورم ماهیانه در ایران سر به فلک کشید

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم در برخی استان‌ها کشور در مهرماه از ۵۰ درصد فراتر رفت.

 

به گزارش جهان مانا به نقل از تسنیم ، به‌ عبارت‌ دیگر، نرخ تورم در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ٣٩.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص قیمت مصرف‌کنند‌ه هم به عدد ۲۰۶.۵ رسید. 

هر چند گزارش مرکز آمار ایران میانگین ۴۵.۵ درصد را برای تورم سالانه مبنا قرار داده‌ است، داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که ایرانی‌ها دست‌کم در ۹ استان همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان شمالی، یزد و آذربایجان شرقی با تورم بالای ۵۰ درصد مواجه بوده‌اند و نرخ تورم در استان یزد هم بالغ‌ بر ۵۶ درصد بوده است.

تورم در حالی هر روز افزایش می یابد که ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود هزینه درمان از جیب مردم را به نصف کاهش می‌دهد، سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، ظرف چهار سال، چهار میلیون مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌سازد و تورم را کنترل و نرخ آن را کاهشی می‌کند.

اینک با گذشته بیش از دو سال از استقرار دولت سیزدهم، گزارش‌ها حاکی است که بسیاری از اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان به دلیل هزینه‌های هنگفت روند درمانشان را متوقف کرده‌اند و به خوددرمانی روی آورده‌اند و از چهار میلیون مسکن هم فقط ۱۴۴ باب آن آماده شده است. شیب صعودی نرخ تورم هم ادامه دارد.

همچنین به‌ تازگی عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، افشا کرد که در یک سال اخیر، ماهیانه ۳۳ هزار میلیارد تومان اسکناس در ایران چاپ شده است. او با تاکید بر اینکه نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ کالاها و خدمات است، گفت که کنترل تورم با این حجم چاپ پول امکان‌پذیر نیست.

 

دیدگاه