نفت اسراییل از کجا تامین می‌شود؟

اسرائیل تقریبا هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و روزانه 300 هزار بشکه نفت خام برای فرآوری در 2 پالایشگاه خود در حیفا و اشدود، وارد می‌کند.

به گزارش جهان مانا ، پایگاه تخصصی اس‌اندپی گلوبال در واکنش به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب مبنی بر بستن راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی، نوشت: رهبری عالی ایران روز اول نوامبر از کشورهای مسلمان خواست تا صادرات نفت به رژیم صهیونیستی را قطع کنند.

رهبر ایران تصریح کرده است: «آنچه دولت‌های اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، توقف فوری جنایات و بمباران در غزه است. آنها (دولت‌های اسلامی) باید راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود کنند و نباید همکاری اقتصادی با آن رژیم داشته باشند.»

اس‌اندپی گلوبال نوشت که این اظهارات پس از حمله هوایی 31 اکتبر به کمپ آوارگان در شمال غزه بیان شده است.

به نوشته این پایگاه خبری و تحلیلی، اسرائیل تقریبا هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و 300 هزار بشکه در روز نفت خام برای فرآوری در 2 پالایشگاه خود در حیفا و اشدود وارد می‌کند.

بر اساس آمارهای اس اند گلوبال، تقریبا نیمی از این حجم شامل نفت خام CPC Blend قزاقستان است که از طریق بندر نووروسیسک روسیه در دریای سیاه و نفت آذری لایت آذربایجان از طریق بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه صادر می‌شود.

قزاقستان و آذربایجان هر 2 عضو سازمان همکاری اسلامی هستند و در عین حال از اعضای کشورهای غیراوپکی گروه اوپک پلاس که قرار است در 26 نوامبر در وین گرد هم بیایند نیز هستند.

اسراییل همچنین قبلا بخشی از نفت خام خود را از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق تامین کرده بود، اما به علت اختلاف‌های حقوقی میان بغداد و آنکارا و اربیل، انتقال نفت از طریق خط لوله جیهان فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

بنابراین گزارش ترکیه در 25 مارس پس از حکم داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) که آنکارا را به پرداخت غرامت به بغداد به دلیل صادرات غیرمجاز توسط دولت منطقه کردستان (KRG) در سال‌های 2014 تا 2018 محکوم کرد، جریان نفت در مسیر صادراتی شمال عراق را متوقف کرد.

پیش از این اتاق بازرگانی بین‌المللی، به خاطر اقدام ترکیه در صادرات نفت اقلیم کردستان بدون مجوز دولت مرکزی عراق، ترکیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پرداخت 1.5 میلیارد دلار خسارت محکوم کرد، البته در گفت‌‌وگوهای غیررسمی مقامات خشمگین ترکیه‌ای گفته‌اند که عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور به پرداخت خسارت می‌کنند.

ترکیه مدعی است این خط لوله‌ای که از یک منطقه زلزله خیز عبور می‌کند و در اثر سیل آسیب دیده است و با این ادعا کار تعمیر و نگهداری این خط لوله را آغاز کرد.

مقامات ترکیه‌ای 2 ماه پیش اعلام کردند، بررسی خط لوله نفت تکمیل شده و به زودی از نظر فتی برای انجام عملیات آماده خواهد شد اما هنوز فعالیت آن از سر گرفته نشده است؛ همان زمان هم منابع آگاه گفته بودند انتظار ندارند به زودی فعالیت آن از سر گرفته شود.

عراق و ترکیه پیش از این توافق کرده بودند، قبل از اینکه فعالیت خط لوله آغاز شود، تا پایان کار تعمیرات صبر کنند. این خط لوله حدود 0.5 درصد عرضه نفت در جهان را تشکیل می‌دهد.

همچنین سایر منابع تامین نفت رژیم صهیونیستی کشورهای گابن و نیجریه (اعضای اوپک) و همچنین برزیل و مصر هستند.

به‌علاوه، اسراییل حدود 50 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی وارد می‌کند که بیشتر از هند و آمریکاست.

 

منبع: فارس
دیدگاه