پایان تخفیف های شیرین نفتی برای چین؟/ سکوت شرکت ملی نفت ایران در مواجهه با خبر رویترز!

رویترز به نقل از منابع بازرگانی و پالایشگاهی گزارش کرد ایران قیمت بالاتری را برای نفتی که به چین عرضه می‌کند، مطالبه کرده است. هرچند علت این اتفاق مشخص نشده ولی این خبر، یعنی کاهش تخفیف نفتی به چین توسط تهران.

به گزارش جهان مانا، چین یکی از مشتریان سنتی و همیشگی نفت خام ایران بوده و از بزرگترین مشتریان نفتی کشور محسوب می‌شود. با این وجود، فروش نفت ایران به چین با تخفیف های زیاد، با انتقادات زیادی در داخل کشور مواجه بوده است.

با وجود این انتقادها، روند فروش نفت تخفیفی به پکن، در دولت سید ابراهیم رییسی ادامه داشت تا اینکه روز گذشته، خبرگزاری رویترز از توقف ارسال محموله‌های نفتی ایران به چین در پی کاهش تخفیف نفتی و افت صادرات خبر داد.

به گزارش تسنیم، شرکت ملی نفت ایران این ادعا را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این افت صادرات حدود ۱۰درصد از واردات نفت‌خام چین از ایران را تحت تاثیر قرار داده است؛ به‌طوری‌که کاهش عرضه نفت ایران می‌تواند تاثیراتی بر قیمت جهانی نفت داشته باشد و سود پالایشگاه‌های چینی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این تصمیم غیرمنتظره، از نگاه پالایشگران مستقل چین به‌عنوان عهدشکنی تلقی شده و ممکن است با عواقب معافیت ایالات متحده از تحریم‌های نفتی ونزوئلا در اکتبر مرتبط باشد که در نتیجه محموله‌ها تغییر مسیر داد و بهای نفت صادر شده به چین تحت تاثیر قرار گرفت.

فروشندگان ایرانی اخیرا به خریداران چینی از کاهش تخفیف‌ها اطلاع دادند و این موضوع کام خریداران چینی را تلخ کرده است. میزان کاهش تخفیف‌های ایران به گفته رویترز تنها به حدود ۴دلار در هر بشکه رسیده، اما برخی خریداران در چین این قیمت‌های بالاتر را پذیرفته‌اند.

اینک باید دید ماجرای تخفیف های شیرین تهران برای پکن، باز ادامه خواهد داشت یا که چین، به دلایلی که هنوز مشخص نیست، خط پایان تخفیف نفتی ایران رسیده است؟

 

 

رویترز در گزارشی به نقل از یک منبع چینی مدعی شد که "دستور توقف ارسال محموله های نفتی از تهران صادر شده است و مشخص نیست ماجرا چگونه پایان می یابد. باید منتظر ماند و دید آیا پالایشگاه های چینی حاضرند قیمت های جدید ایران را بپذیرند."

در مقابل این ادعا، شرکت ملی نفت ایران سکوت کرده و پیگیری‌های تسنیم از این شرکت به نتیجه نرسیده است. درواقع این ادعای رویترز، در خصوص توقف ارسال محموله‌های نفتی به چین، توسط شرکت ملی نفت ایران نه‌تأیید شده و نه تکذیب شده است.

 

تجارت نفت بین ایران و چین به‌دلیل وقفه در ارسال برخی محموله‌های نفت سبک و اصرار تهران بر افزایش قیمت‌ها در مسیر کاهشی افتاد.

/دنیای اقتصاد 

 

 

دیدگاه