ایرانی‌ها چقدر دلار در خانه دارند؟

معاون ارزی بانک ملی در نشست بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران تاکید کرد: برای اینکه جلوی‌رشد بازار غیررسمی را بگیریم باید ابزار‌های مرجع سازی ارز را درست بشناسیم واز آن‌ها استفاده مناسبی داشته باشیم.

به گزارش جهان مانا، علیرضا گچ‌پززاده معاون ارزی بانک ملی گفت: ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در اختیار افرادی است که هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند؛ شاید اگر ابزاری داشتیم می‌توانستیم از این منابع در اقتصاد استفاده می‌کردیم.

 

این مقام‌مسوول در بانک ملی تصریح کرد: برای مرجع سازی ارز باید از ابزار‌های علمی استفاده کرد ضمن اینکه در تصمیم گیری‌های سیاسی و تاثیرگذار اقتصاد هم باید ملاحضات مد نظر باشد.

علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارزی هم در این نشست اظهارداشت: مرجعیت قیمت زمانی رسمیت دارد که عموم به آن مراجعه کنند و اینطور نیست که ما بگوییم فلان نرخ می‌شود، نرخ مرجع! در دنیا هم همینطور است.

وی درباره کنترل نوسان گفت: درباره بعضی از دارایی‌های مالی نوسان طبیعی است، اما در برخی موارد اینطور نیست؛ نرخ ارز هم همینطور است.

مرکز مبادله می‌خواهد در این حوزه ابزارسازی کند وبه پیش بینی پذیری هم‌کمک‌کند؛ ضمن اینکه بتواند به نیاز‌های ارزی هم پاسخ دهد.

یکی از ماموریت‌های ما این است که تقاضا‌های متعدد و مشروع ارزی را تامین کنیم تا از حجم مراجعات به بازار ازاد کاسته شود و در بازار رسمی این نیاز‌ها تامین‌شود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارزی همچنین گفت: ابزار‌های سلف ارزی و پیمان اتی ارزی را اجرایی خواهیم‌کرد تا به پیش بینی پذیری اقتصاد هم‌کمک‌کند. عمدتا طرفین که دارنده ارز هستند در این قرارداد‌ها حضور خواهند داشت؛ بازار ثانویه هم ندارد و شرط تحویل در این قرارداد‌ها وجود دارد.

سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله در ادامه با تاکید براینکه گستره‌ی ابزار‌ها می‌تواند در داشتن الگوی مطلوب کمک کند، تصریح کرد: نوسان در بازار‌های مالی وجود دارد و جزو ذات بازار بحساب می‌اید؛ ما هرچقدر از نوسان گریزان باشیم بازهم چاره‌ای نیست و نوسان وجود دارد. باید برای آن‌چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه در دنیا هم بین دلار و یورو نوسان وجود دارد، گفت: بدنبال این هستیم امکان برنامه ریزی زمان بندی شده برای فعالان اقتصادی حاضر در بازار فراهم شود.

سعیدی با تاکید براینکه موفقیت در بازار به عوامل متعددی برمیگردد، تصریح کرد: در پیمان اتی حتما قیمت اتی از نقد بزرگتر است.

ششمین نشست تخصصی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران» امروز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد.

 

دیدگاه