گزارش همتی از رشد اعجاب‌آور نقدینگی/ دلیل تورم ۴۰ - ۵۰ درصدی چیست؟

رییس کل اسبق بانک مرکزی اعتقاد دارد: ظرف ۳۰ ماه از عمر دولت سیزدهم، حجم کل نقدینگی با ۹۲ درصد رشد از ۳.۹۲۱ هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ۱۴۰۰ به ۷.۵۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه ۱۴۰۲ رسید که از دلایل مهم تورم ۴۰، ۵۰ درصدی و دلار ۵۸ هزار تومانی است.

به گزارش جهان مانا، عبدالناصر همتی در تازه ترین یادداشت در فضای مجازی در خصوص آمار نقدینگی نوشت:

گزارش منتشره بانک مرکزی در مورد کاهش شتاب رشد نقدینگی و رسیدن رشد نقطه به نقطه سالانه آن به محدوده ۲۵ درصد که با کنترل ترازنامه بانک ها انجام شده است، خبر خوبی است. اما نباید فراموش کرد که ظرف ۳۰ ماه از عمر دولت سیزدهم، حجم کل نقدینگی با ۹۲ درصد رشد از ۳.۹۲۱ هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ۱۴۰۰ به ۷.۵۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان دی ماه ۱۴۰۲ رسید که از دلایل مهم تورم ۴۰، ۵۰ درصدی و دلار ۵۸ هزار تومانی است.

وی افزود: شکی نیست؛ عمده رشد نقدینگی به رغم ادعای سه برابر شدن درآمد صادرات نفت، که ظاهرا درست هم هست، به خاطر کسری بودجه و خرج های بیش از دخل دولت و دست کردن در جیب بانک ها و بانک مرکزی بوده است؛ البته تخلفات بانک های غیردولتی و اضافه برداشت آنها هم مزید برعلت بوده است.

رییس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: همان گونه که روز گذشته مقام رهبری هم با اشاره به موانع دولتی کسب و کار فرمودند؛ «محدودیت ایجاد شده در منابع تخصیصی بانک‌ها به فعالان تولیدی، نباید متوجه بنگاه‌های کوچک و متوسط شود؛ نه اینکه همین منابع محدود هم به شرکت‌های دولتی یا شرکت ‌های خاص و زرنگ با ارتباطات گسترده داده شود». لذا اگر قرار باشد سیاست انقباضی کنترل ترازنامه بانک ها، که اصولا یک سیاست احتیاطی خرد است، دست دولت را در تامین مالی شرکت های دولتی و کسری بودجه اش باز گذاشته و بنگاه ها و واحدهای تولیدی و کسب و کارهای کوچک خصوصی از وام های بانکی محروم شوند، موجب آسیب دیدن تولید و کند شدن رشد اقتصادی کشور می شود.

 

دیدگاه