ایران، جذابترین مسیر برای انتقال بار از چین به اروپا است
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کریدور جنوبی که از مسیر ایران میگذرد، امنترین و اقتصادیترین مسیر برای انتقال بار ریلی از چین به اروپا است.
به گزارش جهان مانا، شهریار نقیزاده با اشاره به توافق اخیر ششجانبه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران، چین، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان در شهر استانبول اظهار داشت: اواخر خرداد ماه امسال نشستی در پکن با محوریت توسعه کریدور شرق به غرب از مسیر ایران با حضور نمایندگان این کشورها برگزار شد.
وی افزود: این کشورها توافق کرده اند در این مسیر ریلی با اعمال تعرفه یکسان و همچنین کاهش زمان سیر قطارها، فعالسازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه از چین به سمت اتحادیه اروپا سه کریدور حمل و نقلی وجود دارد، توضیحداد: کریدور نخست، کریدور شمالی است که از مغولستان و روسیه عبور میکند؛ کریدور دوم، کریدور میانی است که با عبور از قزاقستان به دو شاخه تقسیم میشود؛ شاخه ریلی به سمت روسیه و شاخه دریایی و حمل و نقل ترکیبی که از دریای خزر به سمت جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه ادامه مییابد.
نقی زاده ادامه داد: کریدور سوم که به کریدور جنوبی شهرت دارد و تاکنون تعطیل بود، از مسیر ایران عبور میکند؛ این کریدور قدمتی ۲ هزار ساله معادل قدمت جاده ابریشم دارد.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هدف از دیپلماسی ریلی و این توافقات و جلساتی که در پکن و هفته گذشته در استانبول به انجام رسید، فعالسازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب بود.
وی با برشمردن توافق هایی که در نشست های پکن و استانبول صورت گرفت، توضیحداد: در این نشستها اعمال تعرفه یکسان و مشترک از سوی هر ۶ کشور مورد توافق قرار گرفت که منجر به کاهش هزینههای حمل ریلی در این مسیر خواهد شد.
نقیزاده اضافهکرد: توافق دیگر در خصوص کاهش زمان سیر قطارها بود که مقرر شد با انجام هماهنگی، محمولهها در کمترین زمان ممکن از کشورهای طول مسیر عبور داده شود.
وی با تاکید بر این که هماکنون نیز شاهد آثار مثبت این توافق هستیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهلمین قطار از چین در حال ورود به کشورمان است، این در حالی است که تا قبل از امسال، طی هفت سال فقط هفت قطار از مبدا چین به سمت کشورمان حرکت کرده بود.
این مقام مسئول راهآهن اظهار داشت: بر اساس ظرفیتهای همین توافق، شاهد عبور قطارهای ترانزیتی از چین به سمت اروپا از مسیر کشورمان نیز خواهیم بود.

اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا در دست پیگیری است
مدیر کل بازرگانی خارجی راه آهن گفت: ظرفیت عبور کالا از کریدور شرق به غرب از مسیر ایران یک میلیون تن در سال است و اگر به دنبال عبور کالاهای بیشتر از این مسیر هستیم، باید اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا و در ادامه به کارس ترکیه که در مسیر کریدور میانی است، در دستور کار قرار گیرد.
نقیزاده توضیحداد: دریاچه وان در مسیر این کریدور یک میلیون تنی قرار دارد، این دریاچه حداکثر ظرفیت قطاری که میتواند از روی خود عبور دهد، سالانه یک میلیون تن است و به همین دلیل وقتی قطارها به ایستگاه وان ترکیه می رسند، سوار کشتی میشوند که ظرفیت آنها ۳۰ واگن است و طی مدت زمان ۶ ساعت به ایستگاه «تاتوان» منتقل میشوند.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رکوردی که در این مسیر آن هم در دوره کرونا محقق شد، سالیانه ۸۰۰ هزار تن بود.
سالی ۶۰ میلیون تن بار ریلی از چین به اروپا میرود
این مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عبور سالانه ۶۰ میلیون تن بار از چین به سمت اروپا از مسیر ریلی، تصریحکرد: اگر بتوانیم برای عبور ۱۰ درصد این بار از شاخه جنوبی و مسیر ایران برنامه ریزی کنیم، عواید اقتصادی فوقالعادهای برای کشورمان به دنبال خواهد داشت و تحقق آن همانطور که پیشتر گفته شد نیازمند اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا و در ادامه به کارس ترکیه است.
نقیزاده اظهار داشت: در این زمینه تفاهم نامههایی امضا و مقرر شده در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه نهایی و کار آغاز شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه شاخه شمالی این کریدور (از چین به سمت اروپا) درگیر مناقشه اوکراین و روسیه است و همچنین کریدور میانی یک شاخه حمل و نقل ترکیبی است که با عبور از دریای خزر، افزایش هزینهها و کاهش سرعت سیر محمولهها را به دنبال دارد، به طور قطع کریدور جنوبی که یک کریدور تمام ریلی است، میتواند برای صاحبان بار جذاب باشد.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن گفت: هماکنون متوسط هزینه حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی از پلتفرم «شیان» چین تا تهران مطابق تعرفههای موجود ۴۵۰۰ دلار است، همچنین تعرفه مسیر برگشت با تخفیف حدود ۵۰ درصدی ۲۵۰۰ دلار است.
وی ادامه داد: با توجه به زمان سیر در این مسیر ۹ هزار کیلومتری که حداکثر سه هفته است و نسبت به سیر دریایی بسیار مطلوب است، استفاده از این مسیر ریلی میتواند برای تجار و بازرگانان بسیار جذاب باشد.
ایران در کانون کریدورهای مهم منطقهای قرار دارد و بهعنوان چهارراه کریدوری منطقه، محل تقاطع کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب است.