۹۲ درصد تریاک جهان در ایران کشف می‌شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان و حضور طالبان در این کشور، قرار بود تا شاهد کاهش کشت تریاک در آن کشور باشیم، اما در عمل نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده، بلکه شاهد افزایش تولید مواد مخدر صنعتی همچون «متاپدامین» (شیشه) در آنجا هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر مبارزه قاطع و جدی ایران با پدیده شوم و خانمان‌سوز مواد مخدر گفت: ۹۲ درصد از کل تریاک جهان براساس آمارهای رسمی سازمان ملل متحد در ایران کشف می‌شود.

اسکندر مومنی روز سه‌شنبه در دیدار با سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان اظهار کرد: همچنین سهم کشفیات ایران در مواد مخدر مرفین و هرویین جهان به ترتیب ۵۹ و ۲۷ درصد است.

وی بیان کرد: میزان‌ تولید تریاک در افغانستان از ۲۰ سال گذشته تا حدود. ۲ سال، ۵۰ برابر شده بطوری که براساس آمارهای رسمی سازمان ملل، میزان تولید در این کشور از ۲۰۰ تن به ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: این میزان تولید به دلیل اشغال این کشور توسط آمریکا و ارائه بذرهای پربازده اصلاح نژاد و این مهم موجب شده تا ۸۶ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با واردات مواد مخدر چه برای توزیع داخلی و چه برای ترانزیت پیشرو است.

مومنی با گرامیداشت یاد و خاطره چهار هزار شهید ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه در مجامع بین‌المللی مرتبط با این موضوع مطالبه‌گرانه و با اقتدار صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر سبب شده تا هفت بار طی چهار سال اخیر مورد تشویق قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: در حوزه مقابله با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر ایران با فاصله بسیار زیاد و معناداری از بقیه کشورهای دنیا جلوتر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان و حضور طالبان در این کشور، قرار بود تا شاهد کاهش کشت تریاک در آن کشور باشیم، اما در عمل نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده، بلکه شاهد افزایش تولید مواد مخدر صنعتی همچون «متاپدامین» (شیشه) در آنجا هستیم.

مومنی یادآور شد: در کنار پدیده مقابله با قاچاق مواد مخدر لازم است به علت همجواری ایران با افغانستان، نسبت به امر پیشگیری، صیانت و بازدارندگی توسط گروه‌های مرجع آگاهی و اطلاع‌رسانی کامل انجام شود.

وی ضمن قدردانی از عملکرد تمامی دستگاه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت,: خوشبختانه یک وحدت عملکرد و اقدامات ویژه‌ای در حوزه مقابله با مواد مخدر در استان گلستان دیده می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: هر چند نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در کل استان و به ویژه جامعه کارگری نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، اما نرخ شیوع مصرف در دانش‌آموزان و دانشجویان این استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

مومنی اظهار کرد: همچنین وضعیت گلستان در مشارکت و آمادگی مردم در امر پیشگیری و درمان مواد مخدر نسبت به میانگین کشوری خوب است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر جا نرخ شیوع بالاتر باشد، شیوع دانش‌آموزان و دانشجویان همان منطقه بالاتر است، اما در گلستان شرایط برعکس بوده و شیوع بالا کلی جمعیت و جمعیت کارگری دلیلی بر افزایش بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی نیست، بلکه وضعیت شیوع برعکس است.

وی اضافه کرد: مهاجرپذیر بودن و کارگر بودن مهاجران (اعم از داخلی و خارجی) از دلایل احصا شده بالا بودن نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در گلستان‌ است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: وضعیت گلستان در سه مولفه مقابله، پیشگیری و درمان نسبت به میانگین کشوری مطلوب است، اما در مولفه توانمندسازی باید اقدامات بیشتری انجام شود.

مومنی بیان کرد: با افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ ویژه مردان معتاد متجاهر در گرگان و گنبدکاووس و ایجاد همین مرکز ویژه زنان در گنبدکاووس و ایجاد سوله‌های توان‌افزایی و همچنین تکمیل فاز نخست اردوگاه ماده ۴۲ این استان در علی‌آبادکتول تا ابتدای سال آینده امیدوارم وضعیت گلستان در مولفه توانمندسازی هم بهتر شود.

وی یادآور شد: عملکرد گلستان در مولفه‌های مقابله، درمان و پیشگیری سبب شد تا ۲ طرح ملی را به عنوان استان نمونه در گلستان‌ اجرا کنیم؛ هر چند معتقدیم باید نسبت به آینده در این استان بیشتر کار شود.

مومنی امروز ضمن بازدید از روند تکمیل ظرفیت پروژه مرکز ماده ۱۶ توسکستان گرگان و پروژه مرکز ماده ۴۲ علی‌آبادکتول و دیدار با آیت‌الله نورمفیدی و شرکت در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان، نشست صمیمانه‌ای با جمعی از پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت سپاه نینوا استان برگزار کرد.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه