افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: استعمال قلیان در کشور نسبت به سال ۹۵، ۵۴ درصد افزایش داشته است.

 

بهزاد ولی زاده ، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت  به ارائه گزارشی از استعمال دخانیات در ایران و جهان و خطرات و آسیب‌های آن در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخت.

وی با بیان اینکه سالانه ۸ میلیون نفر در جهان به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این آمار در ایران سالانه ۶۰ هزار است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در زنان طی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰، گفت: استعمال قلیان در کشور نسبت به سال ۹۵، ۵۴ درصد افزایش داشته است.

ولی زاده پایین بودن میزان مالیات و قیمت محصولات دخانی، عدم رعایت ضوابط فروش محصولات دخانی، وجود عطر و طعم به عنوان عاملی برای جذب جوانان، تنوع بسته بندی محصولات دخانی، نمایش استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی، فعال نشدن مراکز غیر دولتی برای ارائه خدمات مشاوره ترک دخانیات، عدم تخصیص منابع درآمد مالیات دخانیات به حوزه‌های ذینفع (وزارت بهداشت، وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش) را از عوامل رشد مصرف دخانیات در کشور دانست.

 

دیدگاه