فرق اسکناس‌های تقلبی و اصلی را چطوری تشخیص دهیم؟

تا به حال برایتان اتفاق افتاده که پول تقلبی به شما بدهند؟ اگر پیش آمده حتما می‌دانید به کسی که پولش تقلبی از آب در آمده چه حالی دست می‌دهد؛ مخصوصا اگر یک دسته اسکناس درشت یا یک چک پول تقلبی گیرتان افتاده باشد. آن وقت کسی که پول تقلبی گیرش آمده شروع می‌کند به پرس‌وجو تا ببیند چطور می‌شود اسکناس تقلبی را از اسکناس سالم تشخیص داد. البته این هم خودش جای شکر دارد و باعث می‌شود آدم از یک سوراخ دو بار گزیده نشود. ما هم برای اینکه شما یکی از قربانی‌های این کلاه‌برداری نشوید، در این گزارش به شما می‌گوییم که چطور و از چه راهی می‌شود تقلبی بودن یک اسکناس را تشخیص داد.

 

حتما دیده‌اید کسانی را که برای مطمئن شدن از سلامت پولشان، آن را جلوی نور می‌گیرند تا نخ بین اسکناس را ببینند. این صحنه را وقتی پول‌های جدید وارد بازار شدند بیشتر می‌شود دید. اگر اسکناس تقلبی همزمان با انتشار اسکناس اصلی منتشر شود، اصطلاحا به آن جعل همزمان گفته می‌شود.

حالا جاعلان اسکناس پول‌هایی درست می‌کنند که شکلشان با اسکناس‌های واقعی مو نمی‌زند. اما یک‌سری روش‌های معمولی تشخیص جعلی بودن اسکناس بین مردم رایج است؛ مثلا در بازار ماژیک‌های مخصوص تشخیص اسکناس‌های اصل وجود دارد. خاصیت این ماژیک‌ها این است که تنها روی اسکناس‌های تقلبی رنگ پس می‌دهند.  

پس اگر ماژیکی که در اختیار دارید روی اسکناس‌هایتان نقش ایجاد نکرد، یعنی پول‌هایتان اصل است. اما یک روش ساده و کم‌خرج‌تر هم وجود دارد. در این روش به یک عدد اسکناس و تکه‌ای پارچه سفید احتیاج دارید. با کشیدن پارچه روی سطح اسکناس، اگر قلابی نباشد، پارچه به رنگ اسکناس در می‌آید. اما روش‌های جدید و مدرنی هم برای تشخیص اسکناس جعلی وجود دارد؛ مثل روش UV. 

پول‌های درخشان

یکی از روش‌های جدید که تشخیص اسکناس تقلبی را از واقعی امکان‌پذیر می‌کند، نگاه کردن به پول زیر اشعه ماوراءبنفش یا UV است. دستگاه‌های UV به ما کمک می‌کنند تا اسکناس‌ها را بررسی کنیم و برای همه قابل خریداری است اما بیشتر به درد کسانی می‌خورد که در روز پول زیادی مبادله می‌کنند.  

به همین خاطر اگر به اشعه ماوراءبنفش دسترسی ندارید اشعه ماوراءبنفش بخشی از نوری است که از خورشید تابیده می‌شود. اما لایه اوزون جلوی ورود بیشتر آن را به جو زمین می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های اشعه UV این است که به محض برخورد با مواد فلورسنت باعث درخشندگی این مواد می‌شود.به همین خاطر در اسکناس‌های جدید از نوعی جوهر فلورسنت مخصوص استفاده می‌شود که فقط می‌توان به کمک اشعه UV آن را دید.

نقش و نگارهای روی پول که در نور عادی دیده نمی‌شوند به محض اینکه زیر تابش این اشعه قرار بگیرند قابل دیدن می‌شوند. کافی است اسکناس‌هایتان را زیر یکی از دستگاه‌های تابش UV  قرار دهید، آن‌وقت روی آن چیزهایی می‌بینید که تا به حال ندیده‌اید. این نقش و نگارها نشانه سالم بودن پول شماست. البته تولید و عرضه اسکناس به این روش خرج زیادی هم برمی‌دارد و گاهی ارزش کاغذ اسکناس از مبلغی که روی آن نوشته شده بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که اسکناس‌های کم‌ارزش کم‌کم از صحنه خارج می‌شوند و سکه‌ها جای آنها را می‌گیرند؛ درست مثل اتفاقی که برای برخی اسکناس‌ها افتاده است.  

نخ اسکناس

اما متخصصان روش‌هایی به کار می‌برند که تشخیص این پول‌های تقلبی را هم ممکن می‌کند. در طراحی اسکناس‌ها و چک پول‌های جدید که در بانک مرکزی تولید شده‌اند چند ویژگی برای ضدجعل بودن آنها در نظر گرفته شده که به کمک بعضی از آنها به سادگی می‌توان پول جعلی را از اصل تشخیص داد. اولین ویژگی امنیتی همان نخ‌های قدیمی است. اما با ویژگی‌های جدید که مبلغ پول روی آنها نوشته شده و در مقابل اشعه UV می‌درخشد.  

یکی دیگر از این ویژگی‌ها نقش برجسته‌های روی اسکناس است که به آنها واتر مارک گفته می‌شود. این نقش برجسته‌ها در اسکناس‌های واقعی از دو سمت قابل دیدن است.

 

منبع: همشهری
دیدگاه