دزدی به شیوه فیلم‌های هالیودی در تهران/ سرقت ۳۰ میلیارد تومانی از خانه‌ای در ولنجک

دو هفته پیش، چند سارق با اسلحه وارد یکی از برج‌های کوچه پانزدهم ولنجک می‌شوند و لابی‌من را گروگان گرفته و به یکی از طبقات برج می‌برند و با سوءاستفاده از حضور لابی‌من مجتمع، از واحدی که قبلا مشخص کرده بودند، سرقت می‌کنند.

به گزارش جهان مانا، راوی این حادثه می‌گوید: «یکی از ساکنان واحدی که سارقان آن را نشان کرده بودند، چون فکر می‌کند لابی‌من پشت در است، در واحد خود را باز می‌کند. در این فاصله سارقان یکی از اعضای ساختمان را که داخل آسانسور بوده نیز گروگان می‌گیرند و به داخل همان واحد می‌برند و حدود ۳۰ میلیارد تومان طلا و دلار سرقت می‌کنند.»

 او در ادامه توضیح می‌دهد: «وقتی سارقان وارد واحدی که از قبل تعیین کرده بودند، می‌شوند، صاحب خانه مشغول صحبت کردن با تلفن بوده، اما تلفن را قطع نمی‌کند. این موضوع را سارقان متوجه نمی‌شوند و برادر همسر صاحب خانه که از آن سوی خط شاهد صحبت‌های صاحب خانه با سارقان بوده از خانه خود که در تهرانپارس است به سمت خانه آن‌ها حرکت می‌کند و در بین راه چندین بار با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرد.»

راوی می‌گوید: «سارقان بعد از سرقت به همراه لابی‌من به سمت دی وی آر (دستگاه ضبط دوربین‌های مداربسته) می‌روند و دی وی آر را با خود می‌برند. خوشبختانه هیچ اتفاقی برای اهالی ساختمان و صاحب خانه نمی‌افتد.»

 

 یکی از کاسبان محل در مورد این حادثه می‌گوید: «از ساختمان روبه‌روی برج افرا سرقت شده است. دو، سه سارق بودند که لابی‌من را گروگان می‌گیرند و به خانه مالباخته می‌برند و به ارزش ۳۰ میلیارد تومان طلا و دلار سرقت می‌کنند.»

افزایش آمار سرقت به روایت رسمی

۲۷ آذر ماه سال جاری، علی ولی‌پور گودرزی، رییس پلیس آگاهی تهران از «افزایش کشف پرونده‌های سرقت در تهران» خبر داد و گفت: «پرونده‌های کشف شده از سوی پلیس آگاهی در حوزه سرقت از ابتدای امسال تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. همچنین در این مدت ده‌ها سارق سابقه‌دار و حرفه‌ای نیز شناسایی و دستگیر شدند.»

همچنین در سالنامه آماری مربوط به مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ تاکید شده که نیروی انتظامی حدود ۲۴۱هزار مورد سرقت از اماکن خصوصی و بیش از ۱۸هزار مورد سرقت اماکن دولتی را ثبت کرده است که نسبت به سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۸/۸ و ۷/۱۱ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۵هزار مورد سرقت خانه، ۳۱هزار مورد سرقت مغازه، بیش از ۷۴هزار مورد سرقت اتومبیل و بیش از ۸۷هزار مورد سرقت موتوسیکلت ثبت شده که نسبت به سال قبل، همه آمار‌ها به غیر از آمار‌های سرقت اتومبیل، افزایشی بوده است.

یکی از واکنش‌برانگیزترین آمار را رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرد. او خردادماه ۱۴۰۱ گفت که سال ۱۴۰۰ آمار سرقت‌ها از ۲۰۰هزار مورد در سال ۱۳۸۸ به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار مورد رسیده است. اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه نیز یک‌ماه بعد از این اظهارنظر، سرقت را مهم‌ترین جرم ۵ سال اخیر دانست و گفت که سال ۱۴۰۰ حدود ۸۵۰هزار پرونده مربوط به سرقت ثبت شده و بیش از ۳۰۰هزار نفر هم در همین رابطه دستگیر شدند، اما همه پرونده‌ها به نتیجه نرسیده است.

مهدی حاجیان، سخنگوی سابق فراجا ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ سرقت را معلول علت‌های فراوانی دانست و گفت: «بخش عمده‌ای از این سرقت‌ها می‌تواند به دلیل فقر اقتصادی باشد. بیش از ۵۰‌درصد سرقت‌ها، سرقت‌های خرد هستند که یکی از دلایل آن، فقر و بیکاری است، همچنین برخی از این سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود. موضوع دیگر این است که آیا قوانین و مجازات‌ها، بازدارندگی دارند؟ آیا نظام کیفری اصلاح مجرمان، ایراد دارد یا خیر که باعث می‌شود یک سارق گاهی برای ۴۰بار دستگیر شود؟ جامعه آماری سارقان خرد روز‌به‌روز در حال افزایش است و باید در این زمینه تدابیری در نظر گرفته شود.»

سال ۱۴۰۱، احسان سلطانی تحلیلگر اقتصادی اعلام کرد: «سرقت از اماکن خصوصی و عمومی (خانه، مغازه و...) به نزدیک ۴۰۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۹ صعود پیدا کرده که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به رشد خود ادامه دهد.»

حکم سرقت از خانه

سرقت از خانه پدیده ناگواری است که امنیت خانوادگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. خانه‌ای که در آن دزدی می‌شود، از نگاه اعضای خانواده آن، نمی‌تواند محیط امنی باشد. در خصوص این بزه، عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. فقر، بیکاری، عدم رعایت اصول حفاظتی در خانه و بعضی مواقع سهل‌انگاری صاحب خانه نقش مهمی در این خصوص دارند. این بزه به هر علتی که محقق شود، مرتکب آن مستحق مجازات خواهد بود. به دلیل اینکه سارق به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده است، به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود. این جرم یکی از انواع جرم سرقت محسوب می‌شود.

بعضی از سارقان برای دزدیدن وسایل و لوازم خانه از سلاح استفاده می‌کنند. در این شرایط، آن‌ها با ایجاد رعب و وحشت یا تهدید اعضای آن خانه، مرتکب دزدی می‌شوند. اثرات منفی این نوع دزدی نسبت به دزدی ساده، بیشتر خواهد بود. به این صورت که اگر سایر شرایط تشدید مجازات فراهم باشد، برای مرتکبان مجازات شدیدتری تعیین خواهد شد.

این بزه بیشتر در شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها رخ می‌دهد. سارقان زیادی روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها خانه‌ای که قصد دزدی از آن را دارند، تحت نظر قرار می‌دهند. یعنی رفت و آمد اعضای آن خانه و تعداد افراد حاضر در آن را کنترل می‌کنند. سپس در یک فرصت مناسب، وارد خانه می‌شوند و اموالی را از آنجا می‌ربایند. هراس و نگرانی از وقوع دوباره این جرم تا مدت زیادی با اعضای آن خانه همراه خواهد بود.

جرم سرقت از خانه در قانون مجازات اسلامی تعریف و مجازات آن معین شده است. مطابق این قانون، مجازات جرم سرقت از خانه برای مرتکب یا مرتکبان حبس یا شلاق خواهد بود. البته متناسب با اقدامات سارق، این مجازات متفاوت است. یعنی اگر سارق برای ارتکاب این بزه اقداماتی را انجام داده باشد که مشمول تشدید مجازات است، قاضی مجازات بیشتری را برای او تعیین می‌کند.

در شرایطی که تعداد سارقان برای دزدی از خانه‌ها دو نفر یا بیشتر باشد، یا حداقل یکی از آن‌ها با خودش سلاح ظاهر یا مخفی حمل کند، امکان تشدید مجازات آن‌ها وجود دارد. البته در کنار این موارد، عوامل دیگری نیز باید مهیا باشد. چنانچه سارقان برای ورود به خانه، شخصی را تهدید کنند یا به او آزار و اذیت برسانند یا از دیوار بالا بروند یا کلید ساختگی استفاده کنند، مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد، مرتکبان به ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

اگر سارق برای ارتکاب این بزه، باعث ورود جراحت به شخصی شود، علاوه بر تحمل مجازات سرقت، به مجازات جراحتی که وارد کرده است نیز محکوم خواهد شد.

سرقت طلا از خانه اتفاق شایعی است که ممکن است برای هر یک از افرادی که طلا یا جواهرات متعلق به خود را در خانه نگهداری می‌کنند رخ دهد و هزینه‌های بسیار گزاف مالی برای آن‌ها به بار بیاورد. حکم سرقت از خانه با توجه به نوع سرقت که با توجه به شکل و شرایط ارتکاب آن تعیین می‌شود متفاوت است. اگر سرقت طلا از خانه دارای شرایط ۱۴ گانه‌ای باشد که در قانون به عنوان شرایط سرقت حدی شناخته شده، حد سرقت که در قطع دست در مرتبه اول است خواهد بود، اما اگر سرقت هریک از این شروط ۱۴ گانه را نداشته باشد مشمول عنوان سرقت تعزیری می‌شود که خود دارای انواع مختلفی در قانون است. سرقت تعزیری می‌تواند از نوع ساده، مشدد یا مقرون به آزار و مسلحانه و... باشد که هرکدام از جهت حکم سرقت از خانه میزان و نوع مجازات به خصوصی دارند.

طبق ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی سرقت از خانه مجازاتی از جمله ۵ تا ۲۵ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق را می‌تواند داشته باشد. در صورتی که سارقان شبانه باشند، دو نفر یا بیشتر باشند، حداقل یک نفر از آن‌ها حامل سلاح باشد، از دیوار بالا بروند یا حرز را شکسته باشند یا با لباس مستخدم دولت عمل کنند یا خود را مامور دولتی اعلام کنند یا در محل سکونت یا مهیا برای سکونت سرقت کنند و در عمل سرقت کسی را آزار یا تهدید کنند، مجازات تعزیری اعمال می‌شود. البته اگر سرقت در شب یا در مکان خلوت انجام شود، یا اگر سارق از سلاح یا سایر ابزار‌های خطرناک برای سرقت استفاده کند، مجازات آن می‌تواند به ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق افزایش یابد.

 

منبع: اعتماد
دیدگاه