کمک ویروس‌های میلیون‌ها سال قبل به مبارزه با سرطان

دانشمندان می‌گویند بقایای ویروس‌های باستانی که میلیون ها سال در درون «دی ان ای» انسان پنهان شده‌اند به بدن انسان در مبارزه با سرطان یاری می‌رسانند؛ سرنخی که می‌تواند به ساخت واکسن سرطان منجر شود.

 

به گزارش پایگاه خبری «بی بی سی»، این مطالعه علمی انجام شده در «موسسه فرانسیس کریک» نشان داد زمانی که سلول‌های سرطانی از کنترل خارج می‌شوند، بقایای نهفته این ویروس های قدیمی بیدار می‌شوند. این امر بطور ناخواسته به سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن و حمله به تومور کمک می‌کند.

این محققان قصد دارند از این کشف برای طراحی و ساخت واکسن‌هایی به منظور تقویت درمان سرطان یا حتی پیشگیری از سرطان بهره‌برداری کنند. محققان متوجه ارتباطی بین نجات یافتن از سرطان ریه و بخشی از سیستم ایمنی موسوم به سلول‌های «بی» شدند؛ سلول‌هایی که پیرامون تومورها تجمیع می‌شوند.

سلول‌های «بی» بخشی از بدن انسان هستند که پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کنند و بیشتر برای نقش آنها در مبارزه با عفونت‌هایی مانند «کووید» شناخته شده‌اند. کاری که آنها در ارتباط با سرطان ریه انجام می‌دهند در گذشته یک راز بود، اما یک رشته آزمایش‌ها با استفاده از نمونه‌های گرفته شده از بیماران و همچنین آزمایش‌های حیوانات نشان داد این سلول‌ها همچنان در تلاش برای مبارزه با ویروس‌ها هستند.

پروفسور «جولیان داون‌وارد»‌ مدیر تحقیقات این موسسه گفت: مشخص شد که آنتی‌بادی‌ها بقایای چیزی را شناسایی می‌کنند که به آن «رتروویروس‌های درون‌زا» (endogenous retroviruses) گفته می‌شود. رتروویروس‌ها این شگرد جالب دارند که یک نسخه از دستورات ژنتیکی خود را وارد ژنتیک ما می‌کنند. بیش از هشت درصد از چیزی که ما آن را «دی ان ای انسانی»‌ می‌دانیم در واقع چنین منشاء ویروسی دارد. برخی از این رتروویروس‌ها ده ها میلیون سال قبل به یکی از لوازم کد ژنتیکی ما تبدیل شدند. برخی دیگر از رتروویروس‌ها ممکن است چند هزار سال پیش وارد «دی ان ای» ما شده باشند.

برخی از این دستورالعمل‌های خارجی در طول زمان در خدمت مقاصد سودمندی در درون سلول‌های ما قرار گرفتند، اما برخی دیگر تحت کنترل شدید قرار دارند تا از گسترش آنها جلوگیری شود.

اما در درون یک سلول سرطانی هرج و مرج حکمفرما است و کنترل شدید این ویروس‌های باستانی از میان می‌رود. این دستورالعمل‌های ژنتیکی باستانی دیگر قادر به احیای ویروس های کامل نیستند، اما آنها می‌توانند بخش هایی از ویروس ها را ایجاد کنند که برای سیستم ایمنی به منظور شناسایی یک تهدید ویروسی کافی هستند.

این تحقیقات منتشر شده در نشریه «طبیعت» چگونگی این رویداد طبیعی را در بدن توصیف می‌کند، اما محققان می‌خواهند تاثیر یاد شده را از طریق ابداع و تولید واکسن‌هایی ارتقا دهند. این واکسن‌ها به بدن یاد خواهند داد که چگونه به دنبال رتروویروس‌های درون‌زا باشد. به گفته این محققان، اگر این کار محقق شود در این صورت می‌توان نه تنها واکسن‌های درمانی بلکه واکسن‌هایی برای جلوگیری از سرطان را تصور کرد.

 

 

 

منبع: ایرنا
دیدگاه