رقیب اصلی انتخاباتی اردوغان: من علوی‌ام

«کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق و مهم‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در یک پیام ویدئویی گفت که «علوی» است.

 

به گزارش فرانس 24، «قلیچدار اوغلو» در یک فایل ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفت: «مایل هستم که اکنون در مورد موضع حساس و خاصی با شما بحث کنم. من علوی و یک مسلمان خالص هستم. در صورتی که انتخاب شوم دیگر خبری از تبعیض و اختلاف نخواهد بود. ما از شراکت و آرزوهای مشترکمان سخن خواهیم گفت».

قلیچدار اوغلو با متهم کردن اردوغان به تبعیض علیه اقلیت‌های دینی در ترکیه گفت که جلوی تبعیض را خواهد گرفت و «اختلافات فرقه‌ای درد و اندوه زیادی را تاکنون به وجود آورده است».

به نوشته فرانس 24، بالغ بر 30 درصد ترکیه را اقلیت علوی تشکیل می‌دهد که بزرگترین اقلیت دینی این کشور است و به گفته ناظران، قلیچدار اوغلو در منطقه «دیرسم» که به طور تاریخی ساکنان سرکشی در قبال حکومت مرکزی دارد به دنیا آمده است و اغلب ساکنان آن را علوی‌ها و کردها تشکیل می‌دهد و قلیچدار اوغلو مسیر دشواری را در اقناع رأی دهندگان اهل سنت خواهد داشت.

پراکندگی علویان در ترکیه

پراکندگی علویان در ترکیه

 

در این میان برخی از رهبران مخالف اردوغان در ترکیه از پیام ویدئویی قلیچدار اوغلو استقبال کرده‌اند، از جمله «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس سابق حزب کُردی دموکراتیک خلق که در زندان به سر می‌برد. او گفته است: «می‌توان در این سرزمین بدون تبعیض و در فضایی مملوء از برادری و صلح و مساوات زندگی کرد».

اعلام قلیچدار اوغلو مبنی بر اینکه علوی است، پس از آن صورت می‌گیرد که اردوغان در یک سخنرانی گفته بود که علوی‌ها بر سیستم قضایی ترکیه مسلط شده‌اند و می‌خواهند دین جدیدی را تشکیل دهند.

قلیچدار اوغلو همچنین در بخش دیگری از ویدئوی خود به حمایت از کردها پرداخت و گفت: «واقعا شرم‌آور است. روزانه با میلیون‌ها کرد مانند تروریست‌ها رفتار می‌شود.»

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و بنا بر اعلام شورای عالی انتخابات۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ از واجدان شرایط رای دادن در این کشور، ساکن ترکیه بوده و سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر نیز ساکن خارج از این کشور هستند.

 

منبع: شفقنا
دیدگاه