توفان تیک آبی ایلان ماسک در توییتر رهبران جهان

چرا رهبر انقلاب و ابراهیم رییسی تیک آبی دارند اما روحانی و قالیباف نه؟

در بروزرسانی توییتر که می‌توان گفت به تازگی اتفاق افتاده‌است، تیک خاکستری به افراد دولتی، سیاسی، روسای جمهور فعلی و یا سابق تعلق گرفته‌است؛ اتفاقی که در ایران تنها آیت‌الله خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را شامل شد.

 

ایلان ماسک درست در همان روزی که وعده داده بود، تیک های آبی رسمیت سنجی رایگان اکانت های توییتری افراد سرشناس را حذف کرد تا از این پس داشتن اکانت توییتر بلو برای همه هزینه ای سالانه حدود ۸۴ دلار آمریکا را به همراه داشته باشد.

این مولتی میلیاردر سرشناس آمریکایی که ضرری هنگفت را پس از خرید توییتر تجربه کرده، درست در روزی که آتش گرفتن و سقوط موشک استارشیت ضرری چند ده میلیون دلاری برایش به همراه داشت اقدام به اجرایی کردن حذف میلیون ها اکانت تیک آبی کرد.

گفتنی است که تنها چند ساعت قبل موشک استارشیپ اسپیس ایکس در هوا منفجر شد؛ کارشناسان توانستند ۳ دقیقه پرواز قدرتمندترین موشک جهان را در آسمان تماشا و موتورهای رپتور آن را ارزیابی کنند. اما در نهایت انفجار استارشیپ، رویاها را به تاخیر انداخت.

1

ماسک اخیرا به بی بی سی گفته بود:« اگر حکم دادگاه نبود هیچ گاه پس از آن جنجال ها زیر بار خرید توییتر نمی رفتم. ما ماه های سختی را پشت سر گذاشتیم. اما حالا شرایط بهتر شده و طرح هایی برای آینده داریم.»

طرح هایی برای درآمدزایی که یکی از آنها همین ایده توییتر بلو است.

تیک آبی از کجا آمد؟

در سال ۲۰۰۹ و همزمان با رواج یکباره توییتر بود که شکایت جنجالی یک ستاره بیس بال به دلیل اکانت های غیر واقعی سبب شد تا مدیران وقت توییتر برای رهایی از احتمال پرداخت غرامت های سنگین ناشی از این اکانت های فیک تصمیم به راه اندازی توییتر بلو گرفت. تیک آبی در حقیقت تیک هویت سنجی بود که به این افراد داده شد. از سیاستمداران تا سلبریتی ها و روزنامه نگاران و چهره های پرطرفدار. میلیون ها نفر در سراسر دنیا. ایلان ماسک اما اعتقاد دارد سرویس توییتر بلو مثل خیلی دیگر از خدمات ویژه توییتر باید پولی باشد و هر نفر برای داشتن چنین قابلیتی باید اقلا ۸ دلار در ماه بپردازد.

اکانت خاکستری سیاستمداران و مورد خاص آقای پاپ!

ایلان ماسک و همکارانش البته برای سیاستمداران یک قابلیت ویژه در نظر گرفتند، تیک خاکستری. رهبران شناخته شده دنیا از طریق دفاترشان می توانند با رایزنی مستقیم از توییتر درخواست تیک خاکستری کنند. موردی که در تصاویر مشخص است و بسیاری از رهبران دنیا از تهران تا پاریس و آنکارا موفق به دریافتش شده اند.

در این بین اما همزمان با حذف تیک های آبی، تیک اعتبار سنجی صفحه پاپ فرانسیس حذف شد تا بی بی سی جهانی در گزارشی بنویسد: «حذف همزمان تیک آبی تنها ویژگی مشترک بیانسه خواننده معروف با پاپ فرانسیس.» کمتر از ۱۲ ساعت بعد و پس از جنجال این گزارش اما توییتر تیک خاکستری صفحه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را فعال کرد.»

فقط رهبری و رییسی با تیک های خاکستری

درست در بحبوحه فیلترینگ های شدید در ایران بود که تیک خاکستری برای صفحه سید ابراهیم رییسی جنجال به پا کرد. اینکه دولت از یک سو این فعالیت های شبکه های اجتماعی برای مردم را ممنوع می کند اما از سوی دیگر دولت ابراهیم رییسی به دنبال گرفتن تیک هویت سنجی برای صفحه توییتر رییس جمهور است. البته دفتر ریاست جمهوری ادعا کرد برای این پروسه از اوایل تابستان ۱۴۰۱ و پیش از محدودیت های شدید اعمال کرده بوده است.

حالا اما همزمان با حذف تیک های آبی ، صفحه او تیک خاکستری سیاستمداران را برای سید ابراهیم رییسی فعال شده است. این اتفاق در میان سیاست مداران ایرانی غیر از رییسی برای اکانت اصلی آیت الله خامنه ای هم اعمال شده است.

 توییتر

 توییتر

 توییتر

 توییتر

 توییتر

 توییتر

دیگر سیاستمداران و سلبریتی ها اما اکانت های شان دیگر تیک تشخیص هویت واقعی ندارد. به نظر می رسد بسیاری از سیاستمداران و دفاترشان تا به امروز حاضر به مکاتبه مستقیم برای دریافت تیک رسمی خاکستری یا آبی آن هم در ازای پرداخت مبالغ احتمالی نشده اند. حالا از محمود احمدی نژاد تا روحانی ، قالیباف و اژه ای، هیچ یک تیک صحت سنجی در پیج های شان ندارند.

در میان سیاستمداران سرشناس تا زمان نگارش گزارش فقط باراک اوباما بود که همچنان تیک آبی در کنار صفحه اش داشت به رغم آنگه مسئولیت سیاسی جاری ندارد.

تیک آبی فقط برای باراک اوباما!

شاید رفاقت با ماسک و یا پرداخت هزینه توییتر بلو سبب شده تا این اکانت تیک آبی داشته باشد. قابلیتی که نه برای ترامپ مانده و نه هیلاری کلینتون!

دیدگاه