هشدار آمریکا به اروپا بخاطر تلاش روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده به چهار کشور اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای گران قیمت دو منظوره را تحویل داده که ظاهرا روسیه به دنبال خرید آنها برای دور زدن تحریم‌ها است.

در این گزارش آمده است که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اخیرا به آلمان، ایتالیا، اتریش و سوئیس سفر کرده است تا با مقامات این کشورها درباره روش‌هایی که گفته می‌شود روسیه برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی برای دستیابی به کالاهای ارزشمند برای تشکیلات نظامی-صنعتی خود استفاده می‌کند، گفت‌وگو کند.

یک مقام آمریکایی به فایننشال تایمز گفت: «روسیه منابع زیادی را برای دور زدن تحریم‌های ما در نظر گرفته است.» او افزود که حتی برخی از کشورهایی که به طور رسمی به تحریم‌ها ملحق شده‌اند «در اقداماتی برای اطمینان از اینکه روسیه نمی‌تواند از شرکت‌ها و بانک‌هایشان برای تجهیز ارتش خود بهره‌برداری کند، کوتاهی می‌کنند.»

به گزارش فایننشال تایمز، فهرست کالاهایی که گفته می‌شود مسکو برای دور زدن تحریم‌ها به دنبال خرید آنهاست، شامل اپتیک، مبدل‌های نیمه هادی، تجهیزات اندازه‌گیری ولتاژ و توان و همچنین مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر توسط کاربر است. در عین حال این رسانه گزارش داد که واشنگتن نگفته است از این اقلام در تولید چه نوع سلاح‌هایی استفاده شده است.

در اواخر فوریه، دیوید اوسالیوان، نماینده اتحادیه اروپا در امور تحریم‌ها به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که اتحادیه اروپا به شدت نگران افزایش اخیر صادرات به کشورهای همسایه روسیه و متحدانش است و افزود که کالاهای عرضه شده به آنها ممکن است در نهایت به دست مسکو برسد. در همین راستا گزارش شده است که اوسالیوان برای گفت‌وگو در این زمینه و انتقال موضع غرب در مورد «غیر قابل قبول بودن دور زدن تحریم‌ها» به این کشورها سفر کرده است.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه