از نماز عید فطر رفراندوم سازی نکنید!

بعد از برگزاری نماز عید فطر در مصلای تهران برخی فعالان اصولگرا با انتشار تصاویر هوایی، تعبیر رفراندوم (همه پرسی) را برای این اتفاق به کار بردند.

برخی هم پا را فراتر گذاشته و با نیت خوانی شرکت کنندگان در نماز، از زبان آنها اهداف و شعارهای خود را تکرار کردند.

اینکه در جامعه مسلمین، افراد نماز بخوانند چیز عجیب و غریبی نیست و تایید این یا آن سیاست هم به شمار نمی رود اما اگر اصولگرایان دغدغه نمازخواندن مردم و بررسی کیفیت و کمیت آن را دارند بهتر است سری به مساجد تهران در سه وعده صبح و ظهر و شب بزنند.

آنها می توانند وضع نماز در مساجد تهران را با سایر شهرهای ایران (به ویژه با شهرهای شرقی، جنوبی و غربی) یا با دیگر کشورهای اسلامی مقایسه کنند. حتی می توان به نمازجمعه هر هفته تهران هم سری زد و آن را با اولین نمازجمعه دانشگاه تهران مقایسه کرد.

 تاکید بر تلقی رفراندومی یا برداشت سیاسی یا وزن کشی سیاسی از نمازعید فطر در مصلای تهران، هم نادرست است و هم آسیب زا. چرا که هم تایید استدلال افرادی است که به دلایل مشابه از شرکت در این مراسم خودداری می کنند و هم هشداری است به شرکت کنندگان در نماز مصلای تهران که اگر با هر انگیزه ای در این نماز شرکت کردید ما از آن سوء استفاده می کنیم؛ آن را هزینه شعارهای خود می کنیم. این بدترین نوع سوء استفاده از حرکت جمعی از مسلمانان برای به جا آوردن یک عبادت است.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار