پوتین شیمی درمانی می‌شود؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی ادعای یک سیاستمدار اوکراینی پرداخته است.

مطالب اخیرا فاش‌شده از پنتاگون، شامل یکسری از اطلاعات غیرمستند درباره ادعای یک سیاستمدار اوکراینی بوده که از مریض بودن رئیس‌جمهوری روسیه حکایت دارد. این سیاسستمدار اوکراینی مدعی است که ولادیمیر پوتین، تحت شیمی درمانی است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، برای بیش از یک‌سال، این تصور که ولادیمیر وی. پوتین به‌شدت بیمار است، موضوع گمانه‌زنی‌های مبهمِ بسیاری است؛ از ویدیو‌های اینترنتی جدلی گرفته تا احتمالا برخی تبلیغات جنگی. به‌رغم اینکه مقامات آمریکایی می‌گویند که هیچ مدرکی دال بر رو به موت بودن رئیس‌جمهوری روسیه وجود ندارد، اما گمانه‌زنی‌ها هنوز وجود دارد و به بخش فیلم‌های ویدیویی نیز استناد می‌شود.

اکنون، سندی در میان مجموعه مطالب طبقه‌بندی‌شده فاش شده است که می‌توان گفت این آخرین نمونه از علاقه‌مندی رسانه‌ها به اخبار مربوط به مریض بودن پوتین است. این سند مربوط به مکالمه بین دو مقام اوکراینی بوده است که در این مکالمه ادعا شده است که پوتین تحت درمان است و شیمی درمانی می‌شود. او این ادعا را به نقل از مخالفان پوتین در داخل روسیه نقل می‌کند. هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا یا بسیاری از موارد پیش از آن به‌دست نیامده است و سند فاش‌شده هیچ نشانه‌ای مبنی بر معتبر بودن آن توسط ایالات متحده ارائه نمی‌دهد. در ماه ژوئیه، مدیر سی‌آی‌ای گمانه‌زنی‌ها درباره سلامتی پوتین را رد کرد؛ اما بسیاری از کارشناسان روسیه هنوز به این باور ندارند که پوتین در روز‌های آخر حیات خود به سر می‌برد.

بسیاری از تحلیلگران بحث‌های عمومی را درباره سلامت پوتین تعجب‌آور نمی‌دانند. جان سیفر، یکی از اعضای سابق سی‌آی‌ای می‌گوید که این قابل پیش‌بینی است که درباره سلامت مستبندان قدرتمند حرف و حدیث زیاد باشد؛ برای اینکه آن‌ها به قدری زندگی خود را مخفی و در راز و رمز نگه می‌دارند که رواج این نوع شایعات قابل پیش‌بینی است.

در سال‌های اخیر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، موضوع ادعا‌های به ظاهر بی‌اساس بوده مبنی بر اینکه به‌شدت بیمار بوده یا حتی مرده است. گمانه‌زنی‌های مشابه زیادی نیز درباره شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز بوده است؛ به‌ویژه زمانی که وی سفر به خارج از کشور را در طول همه‌گیری ویروس کرونا متوقف کرد. سیفر گفت: «من زیاد در باب موضوعات مربوط به سلامت صحبت نکرده‌ام. ما هم طی همه این سال‌ها همین چیز‌ها را شنیده‌ایم. فقط فکر می‌کنم در جوامع بسته که همه چیز راز و رمزگونه است و دروغ زیاد گفته می‌شود، سلامتی درباره مقامات آن‌ها همیشه محل بحث است.» ادعا‌ها از مریض بودن پوتین از فوریه گذشته بیشتر اوج گرفته است؛ یعنی زمانی که روسیه تصمیم به حمله به اوکراین گرفت. برخی از تحلیلگران می‌گویند که منتقدان او اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند تا وجهه او را به‌عنوان یک مرد سرسخت و قوی تضعیف کنند.

کارآگاهان و تحلیلگران رسانه‌های اجتماعی مدت‌هاست که ویدئو‌های حضور عمومی پوتین را بررسی و ادعا می‌کنند که تغییرات در ظاهر، گفتار، راه رفتن یا وضعیت بدنش نشان نمی‌دهد که از نظر سلامت ضعیف شده است. 

در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز در اوایل ژانویه، کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، به‌طور گسترده این شایعات را تایید کرد: «او برای مدت طولانی بیمار بوده است. من مطمئن هستم که او سرطان دارد. من فکر می‌کنم او خیلی سریع خواهد مرد. امیدوارم خیلی زود این اتفاق بیفتد.» دو هفته بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از آن هم فراتر رفت و این سوال را مطرح کرد که آیا پوتین هنوز زنده است؟

یکی از آخرین اطلاعات مربوط به افشای اطلاعات توسط جک تیکسیرا است که در یکی از این اسناد به نقل از یلی‌زاواتا بوهوتسکا، نماینده پارلمان اوکراین ادعا شده است که برخی مقامات روسیه طرحی دارند که عمدا ارتش روسیه را تضعیف کنند تا چهره پوتین خراب شود. بوهوتسکا در ادامه مدعی شده است که شکست این طرح نظامی روسیه به پنجم ماه مارس مربوط می‌شود که همزمان با آغاز شیمی درمانی پوتین بوده است.

بر اساس این سند، بوهوتسکا این توطئه را در ۱۷فوریه برای آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی فاش کرده است. بوهوتسکا گفته که این اطلاعات را از یک منبع روسی ناشناس با دسترسی به مقامات کرملین دریافت کرده است. با این حال هیچ یک از مقامات اوکراینی به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

این سند نشان نمی‌دهد که ایالات متحده چگونه از این گفتگو مطلع شده است، اما گزارش‌های فاش‌شده این ظن را تایید می‌کنند که دولت بایدن بر دولت اوکراین و سایر متحدانش نظارت دارد. رویداد‌های بعدی این ادعا‌ها را تایید نکردند. درحالی‌که پوتین در روز پنجم مارس در انظار عمومی ظاهر نشد، اما این ربطی به موضوع سلامت وی نداشته است. روز یکشنبه در روسیه تعطیل بوده و او عمدتا در این روز حضور عمومی ندارد؛ اما در هفته‌های بعد از آن به کرات در انظار عمومی ظاهر شد.

همچنین شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نیرو‌های روسی در آن زمان یک شکست غافلگیرکننده را تجربه کردند. با این حال کارآگاهان و تحلیلگران رسانه‌های اجتماعی مدت‌هاست که ویدئو‌های حضور عمومی پوتین را بررسی و ادعا می‌کنند که تغییرات در ظاهر، گفتار، راه رفتن یا وضعیت بدنش نشان نمی‌دهد که از نظر سلامت ضعیف شده است.

بر اساس پستی در تلگرام توسط الکسی ونیدکتوف، روزنامه‌نگار کهنه‌کار روسی که به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آوریل گذشته بود. او در پاسخ به سوالی درباره شایعات سرطان گفت: «افسانه است و دروغ.»

 

دیدگاه