احمدی نژاد و رییسی برای وزرای استیضاح شده‌شان "مایه" گذاشتند؛ ولی مجلس "محل" نگذاشت!

وقتی وزیری استیضاح میشود، به لحاظ قانونی لزومی ندارد که رییس دولتها در جلسه استیضاح حاضر شود برای همین معاون اول رییس جمهورها معمولا وزیر استیضاح شده را در مجلس همراهی می کنند.

 

در همین راستا، روسای جمهوری ایران هم اکثرا در جلسات متعدد استیضاح هایی که برگزار شده، حضور نیافته اند از جمله محمد خاتمی و حسن روحانی که هرگز به جلسات استیضاح وزرایشان نرفتند. دولت خاتمی با 7 بار استیضاح و دولت روحانی با 9 بار استیضاح مواجه شد اما این دو برای جلسه استیضاح راهی مجلس نشدند.

با این حال، سه رییس جمهور هستند که وزیر خود را در روز استیضاح همراهی کرده اند؛ هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و رییسی. هاشمی رفسنجانی در شهریور 1368 موقعی که حسین محلوجی وزیر معادن و فلزات دولت ششم توسط مجلس استیضاح شد، برای اولین بار به مجلس رفت تا در جلسه استیضاح وزیرش شرکت کند. حضور او البته بی تاثیر نبود و باعث شد تا نمایندگان مجددا به محلوجی رای اعتماد بدهند.

اینکه یک رییس جمهور به جلسه استیضاح وزیرش نرود و وزیر نتواند رای اعتماد بگیرد، اتفاق عجیبی در تاریخ روابط دولتها و مجلس های ایران بعد از انقلاب اسلامی نیست؛ رخداد عجیب آنجاست که یک رییس جمهور به جلسه استیضاح برود و از وزیرش دفاع کند اما نتواند نظر مثبت آنان را جلب کند! 

احمدی نژاد اما روش دیگری را در پیش گرفت. او با اینکه قانونا موظف به رفتن جلسات استیضاح نبود، اما از 7 نوبت استیضاح ، پنج بار به مجلس رفت و فقط دوبار جلسه شرکت نکرد که آنهم مربوط به استیضاح کردان وزیر کشور و بهبهانی وزیر راه و ترابری‌اش بود که از قضا مجلس به هر دو وزیر رای اعتماد نداد.

اینکه احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور به جلسه استیضاح وزیرش نرود و وزیر نتواند رای اعتماد بگیرد، اتفاق عجیبی در تاریخ روابط دولتها و مجلس های ایران بعد از انقلاب اسلامی نیست؛ رخداد عجیب آنجاست که یک رییس جمهور به جلسه استیضاح برود و از وزیرش دفاع کند اما نتواند نظر مثبت آنان را جلب کند! این اتفاق تاکنون فقط دو بار در سابقه مجلس ها اتفاق افتاده است. اولین مورد هم به نام محمود احمدی نژاد ثبت شد؛ آن موقع که در سال 90 برای دفاع از شیخ الاسلام وزیر کار به مجلس رفت اما حضورش نه تنها کمکی به بهبود شرایط وزیرش نکرد، بلکه باعث شد تا تنش میان دولت و نمایندگان مجلس بیشتر شود.

دومین مورد نیز به نام ابراهیم رییسی سند خورد! او روز گذشته وقتی که دید احتمال رای نیاوردن فاطمی امین زیاد است، نزدیکهای ظهر راهی بهارستان شد اما حضورش بی فایده بود و وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت، بی وزیر شد!  

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک رییس جمهور به مجلس میرود، معمولا نمایندگان به احترام حضور رییس دولت، از در مفاهمه وارد شده و به وزیری که قصد استیضاحش را داشته اند، مجددا رای اعتماد میدهند. اما این رسم نانوشته ولی متعارفِ بین قوه مجریه و مقننه تاکنون دو بار زیر پا گذاشته شده است که از قضا هر دو هم به روسای دو دولتی برمیگردد که به لحاظ سیاسی ، در همسوترین نقطه با اکثر نمایندگان مجلس قرار داشته اند. به همین علت، " نه" ای که 12 مرداد 1390 به احمدی نژاد و 10 ازدیبهشت 1402به رییسی گفته شد، باید جزو "نه" های تاریخی در تاریخ رابطه دولت و مجلس ثبت کرد؛ به خصوص که  "نه" دیروز نمایندگان به ابراهیم رییسی، می تواند معنایی فراتر یک پاسخ منفی داشته باشد.

 

منبع: آیند
دیدگاه