آمریکا: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به معنای حل بحران نیست

آمریکا به تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب واکنش نشان داد.

 

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی گفت: همانطور که دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد این تصمیم به معنای عادی سازی روابط همه کشورهای عضو این اتحادیه با دمشق و به معنای حل بحران سوریه نیست.

سخنگوی کاخ سفید افزود: شرکای ما اعلام کرده اند که آنها قصد دارند از تعامل مستقیم با حکومت اسد برای پیشبرد اولویت هایی از جمله دستیابی به راه حل بحران سوریه، گسترش دستیابی بشردوستانه، ایجاد شرایط امن برای بازگشت مهاجران، جلوگیری از داعش و مقابله با قاچاق ماده مخدر "کپتاگون" هستند.

ژان پی یر مدعی شد: اگرچه ما به آمادگی اسد برای حل بحران سوریه تردید داریم اما در راستای اهداف نهایی با شرکای عرب خود همسو هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ما از طرح های کشورهای عرب آگاهی داریم و به صراحت اعلام کرده ایم که روابط خود با حکومت اسد را عادی نخواهیم کرد .

این مقام کاخ سفید ادامه داد: تحریم های ما از جمله قانون سزار کاملا درحال اجرا هستند. ما همچنان خواهان راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه شورای امنیت هستیم.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی، یک روز پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مدعی شد: ما معتقدیم سوریه در این زمان استحقاق ورود دوباره به اتحادیه عرب را ندارد و این نکته ای است که ما آن را با بصراحت با همه شرکای خود مطرح کرده ایم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما دارای اهداف مشترکی با شرکای عرب خود در ارتباط با سوریه هستیم. از جمله این زمینه های مشترک، دستیابی به یک راه حل سیاسی بحران سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

پاتل ادعا کرد: ما معتقدیم که باید دسترسی بشردوستانه در سوریه گسترش یابد، امنیت لازم برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش تامین شود و شرایط برای بازگشت مهاجران به کشور خود فراهم شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا درعین حال مدعی شد که این موضوع(بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب) "فرصتی برای کاهش نفوذ ایران در سوریه" است.

این مقام آمریکایی ادامه داد که واشنگتن روابط خود را با سوریه عادی سازی نخواهد کرد.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. 

 

 

منبع: ایرنا
دیدگاه