احضار سفیر عراق در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه از فراخوانده شدن سفیر عراق به وزارت خارجه در پی دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب در مراسمی رسمی در اقلیم کردستان و تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در این منطقه خبر داد.

«ناصر کنعانی» امشب (شنبه) ۲۳ اردیبهشت در خصوص واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به حضور برخی سرکردگان گروهک‌های تجزیه طلب و تروریستی در آیین افتتاح یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان اعلام کرد: صبح امروز (شنبه) سفیر جمهوری عراق به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه ضمن ابلاغ اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب و نیز تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، این اقدامات را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کرد.

وی افزود: رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه همچنین در این دیدار بر اجرای بندهای این توافقنامه و برخورد با عوامل مخل امنیت دو کشور تأکید کرد و سفیر عراق نیز گفت مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد.

به گزارش فارس، ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق توسط علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق امضا شد. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این توافق گفته بود: در چارچوب سندی که بین روسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق حاصل شد چارچوب مشخصی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ایران تعریف کردیم و در همان چارچوب ارتباطات و مشورت‌ها برقرار است و ادامه دارد و انتظار داریم بر مبنای توافق امضا شده و همچنین اراده سیاسی مشترک اعلام شده از سوی مقامات دو کشور، این مسیر با جدیت و با سرعت کافی به پیش برود و شاهد تامین نیازهای ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران باشیم.پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه و انجام فعالیت‌های ضدامنیتی در جغرافیای کشور دیگری علیه کشور همسایه باشد. این انتظار ایران بر حق و درست است و با درک مشترکی که با مقامات دولت عراق شکل گرفت، امیدواریم در این مسیر در اجرای توافق به صورت کامل پیش برویم.

 

منبع: فارس
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار