آغاز پروژه مسکن‌سازی ترکیه در خاک سوریه برای انتقال پناهجویان سوری

آنکارا همزمان با تلاش برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید در شمال سوریه را آغاز کرده است.

طبق آنچه خبرنگار خبرگزاری «فرانس پرس» در محل این طرح در حومه شهر الغندوره در منطقه جرابلس (شمال سوریه) در مرز با ترکیه مشاهده کرده، کارگران مشغول پی ریزی تعدادی از خانه ها هستند و ماشین های عظیمی به محل اعزام شده است.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری IHA، سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه، روز چهارشنبه در مراسمی کلنگ این پروژه را زده و تأکید کرده که پناهجویان سوری مقیم ترکیه در چارچوب طرح بازگشت داوطلبانه و همراه با حفظ کرامت، در خانه های خود اسکان خواهند یافت.

وی گفت که 240 هزار خانه در این منطقه ساخته می شود و امیدوار است این پروژه ظرف 3 سال به اتمام برسد.

ترکیه نوار مرزی وسیعی را در شمال سوریه تحت کنترل دارد که شامل تعدادی از شهرهای بزرگ است.

نیروهای این کشور در چندین نقطه دیده بانی در استان های حلب (شمال سوریه) و ادلب (شمال غرب) که گروه های جهادی و سایر وفاداران به آنها مناطق وسیعی را کنترل می‌کنند، مستقر هستند.

صویلو در حضور نیروها و خودروهای زرهی ترکیه و پرچم های ترکیه و قطر (تامین کننده اصلی سرمایه طرح) از محل این طرح در زمین فرودگاهی قدیمی، که برای مصارف کشاورزی استفاده می شد، بازدید کرد.

در این مراسم، روی بیلبورد بزرگی به عربی و ترکی نوشته بود «طرح بازگشت داوطلبانه، امن و محترمانه» که همراه با نمادهای سازمان اورژانس و حوادث غیر مترقبه ترکیه (AFAD)، صندوق توسعه قطر و انجمن العیش الکریم بود.

به گزارش خبرگزاری  IHA، صویلو گفت که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گام بزرگی در جهت تعیین تکلیف به یکی از مهمترین مسائل جهان برداشته اند.

ساخت واحدهای مسکونی در چارچوب طرح «بازگشت داوطلبانه» برای پناهجویان سوری انجام می شود که ترکیه میزبان بیش از 3 میلیون نفر از آنهاست و حضور آنها در ترکیه بحث های داغی را در انتخابات ترکیه برانگیخته است.

اردوغان هشتم ماه جاری اعلام کرد که کشورش قصد دارد با حمایت سازمان های امدادی بین المللی، 200 هزار واحد مسکونی در 13 نقطه در سوریه بسازد تا یک میلیون آواره سوری مقیم ترکیه را به کشور خود بازگرداند.

صویلو با بیان اینکه تاکنون 554 هزار بازگشت داوطلبانه انجام شده است، گفت: تقاضای جدی برای بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه به این منطقه امن وجود دارد.

در حالی که اردوغان (که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 49.5 درصد آرا را به دست آورد) از بازگشت داوطلبانه پناهجویان به سوریه صحبت می کند، رقیب وی، کمال قلیچدار اوغلو، (که 44.9 درصد آرا را به دست آورد) وعده داد که در صورت به قدرت رسیدن، ظرف دو سال تمام پناهجویان را بازگرداند.

از سال 2016، آنکارا به همراه گروه های وفادار به خود در سوریه، 3 عملیات نظامی در مقیاس بزرگ را در شمال سوریه، عمدتاً علیه مبارزان کُرد، آغاز کرده است.

ترکیه علاوه بر حمایت از شوراهای محلی که برای مدیریت مناطق تحت نفوذ خود در شمال سوریه و حضور نظامی نیروهایش ایجاد کرده است، سرمایه گذاری خود را در چندین بخش مانند بهداشت و آموزش مضاعف کرده است.

 

دیدگاه