رافائل گروسی در اولین روز نشست شورای حکام اعلام کرد؛

بازگشت دوربین‌های آژانس به تاسیسات هسته‌ای و نصب در نظنز و فردو برای اولین بار

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از بازگشت دوربین های نظارتی به مراکز هسته ای ایران خبر داد و در عین حال گفت که در دو سایت نطنز و فردو نیز دوربین نصب شده است.

رافائل گروسی این اظهارات را روز دوشنبه  ساعاتی پس از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری بیان کرد.

بدین ترتیب برای اولین بار است که دوربین های نظارتی در دو سایت مهم و حساس نطنز و فردو نصب می شود. منظور از این کار، نظارت بر غنی‌سازی در این مراکز است و گروسی درباره اهمیت این کار گفت: «وجود این دوربین‌ها و نظارت‌ها به ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری تغییرات احتمالی در سطح غنی‌سازی ایران را شناسایی کنیم.» 

به گزارش جهان مانا به نقل از یورونیوز، با توضیحات امروز رافائل گروسی مشخص شده که تهران بار دیگر به روند پیشین خود بازگشته و اجازه داده این دوربین‌ها در تاسیسات هسته‌ای نصب شوند اما فعلا آژانس به محتویات آنها دسترسی ندارد.

نصب دوربین به این شکل، یکی از ابتکارهایی بود که در دولت قبل و در دوره ریاست علی اکبر صالحی در  سازمان انرژی اتمی، بین ایران و آژانس در دستور کار قرار گرفت و طرفین توافق کردند محتوای فیلم‌ها و تصاویر دوربین‌های نظارتی آژانس به صورت مهر و موم شده، تا زمان حصول توافق احتمالی نزد تهران باقی بماند.

اما این روند با روی کار آمدن دولت رییسی، متوقف شد و با جمع شدن دوربین های نظارتی، تنش میان تهران و آژانس شدت گرفت. حالا با بازگشت به روال سابق که البته از گستردگی بیشتری برخوردار شده و دامنه نظارت آژانس افزایش یافته، گروسی اگرچه ایجاد پیشرفت‌ بین ایران و آژانس را تایید می کند اما در عین حال گفت که « این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای که او امیدوار بوده، نبوده‌اند و همکاری‌های میان تهران و آژانس هنوز کافی نیست».

افزایش اورانیوم غنی شده

در بخش دیگری از توضیحات مدیر کل آژانس، گروسی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است. به گفته مدیر کل آژانس، این ذخایر شامل حدود نیم تن اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصد و همچنین بیش از یکصد کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است. 

تکذیب بسته شدن پرونده سه مرکز اعلام نشده

مدیرکل آژانس در پاسخ به سئوال دیگری به موضوع سه مرکز اعلام نشده‌ که بازرسان آژانس در آنجا رد اورانیوم پیدا کرده بودند، اشاره و تاکید کرد که در حال حاضر سوالی در خصوص ندارد و آژانس در حال ارزیابی‌های فنی توضیحات و جواب‌های ایران است.

گروسی در ادامه بسته شدن پرونده این سه مکان را رد کرد و در بخشی از سخنان خود تصریح کرد که صرف غنی سازی ممنوع نیست و آژانس فقط کم و کیف آن را بررسی می کند.

گروسی با رد خبری مبنی بر اینکه مساله در مرکز آباده در استان فارس حل و فصل شده، گفت: «ارزیابی ما برای این مکان همچنان پابرجاست و تاکید می‌کنم که همچنان باید مسائل پادمانی باقیمانده از تعهدات ایران در چارجوب پادمان حل و فصل شود.» 

پاسخ گروسی به ادعای نتانیاهو

گروسی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران در خصوص صحبت‌های نتانیاهو که مدعی شده بود آژانس تسلیم ایران شده است، گفت: «کار آژانس فنی و بی‌طرفانه است و ما وظیفه خود را بدون هیچ‌گونه سوگیری و با تمرکز بر مسائل فنی انجام می‌دهیم و استانداردهای خود را هم به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. با این حال همه روسای کشورهای عضو حق دارند که تفسیر و نظر خود را داشته باشند و ما هم به نظرات همه احترام می‌گذاریم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در خصوص مسئله کشف اورانیوم با غنای ۸۳ درصد هم توضیحات ایران را صحیح دانست. 

 

دیدگاه