سفر از پیش اعلام نشده رییس جمهور ونزوئلا به عربستان/ پای نفت در میان است؟

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، در سفری از پیش اعلام نشده، با هدف تقویت روابط دو جانبه با عربستان سعودی، وارد جده شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که نیکلاس مادورو در فرودگاه جده مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان معاون فرماندار منطقه مکه و دیگر مقامات این کشور قرار گرفته است.

 

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به دلایل سفر رئیس جمهوری ونزوئلا اشاره‌ای نکرده است اما این کشور عضو اوپک، در گذشته به دنبال هماهنگی با عربستان سعودی برای افزایش بهای نفت و کاهش تاثیر تحریم‌های ایالات متحدۀ آمریکا علیه خود بوده است.

همچنین نیکلاس مادورو یک روز قبل از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای گفتگو با رهبران سعودی به عربستان سفر کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که رییس جمهوری ونزوئلا یکی دیگر از دشمنان ایالات متحده است که از عربستان سعودی بازدید می‌کند؛ زیرا ریاض در حال بازسازی روابطش بدون رضایت و تأیید آمریکا متحد دیرینه‌ خود است.

عربستان سعودی در ماه‌های گذشته روابط دیپلماتیک خود را با تهران و دمشق احیا کرده و همکاری‌ها با چین و روسیه را نیز تقویت کرده است.

نیکلاس مادورو قرار است که در جریان سفر خود به عربستان سعودی، با ملک سلمان پادشاه و محمدبن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کند.

ونزوئلا که هدف تحریم‌های سنگین ایالات متحده قرار گرفته است، از حامیان  بشار اسد است و روابط نزدیکی هم با ایران دارد.

از زمان روی کارآمدن جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، دولت واشنگتن برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا را که بسیاری از آنها توسط دونالد ترامپ به منظور فشار حداکثری اعمال شده بود، کاهش داده است؛ اما مذاکرات بین دو کشور دوباره به بن‌بست خورده است.

ایالات متحده آمریکا گفته است که تحریم‌ها علیه این کشور عضو اوپک را تنها در ازای گام‌های مشخص به سمت برگزاری انتخابات آزاد، کاهش خواهد داد.

سفر مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به عربستان سعودی، یک روز پس از برگزاری نشست اوپک پلاس و تصمیم ریاض و دیگر اعضای این کارتل نفتی برای کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۴ صورت گرفته است.

 

منبع: RFI
دیدگاه