مهاجری: با طرح اخیر مجلس، انتخابات بی‌معنی می‌شود

در طرح اخیر اصلاح قانون انتخابات مجلس گویا بناست بررسی صلاحیت‌ها صرفا محدود به دوره پیش از انتخابات نباشد و حتی فرد منتخب هم اگر از دید شورای نگهبان صلاحیت لازم را نداشته باشد، مشمول ردصلاحیت می‌شود.

 

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یک اصل مسلم است که مشارکت گسترده مطلوب است اما در عمل می‌بینیم که برخی با تصمیمات خود چنان در مسیر انتخابات‌ مین‌گذاری می‌کنند که عملا راه هر گونه مشارکتی بسته شود.

 

محمد مهاجری در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد که اگر در اصلاح قانون انتخابات بنا باشد که دایره نظارت شورای نگهبان گسترده‌تر از چیزی که اکنون هست، شود و نظارت به همه زمان‌ها و حتی وقتی که فرد از مردم رأی می‌گیرد هم سرایت کند، عملا انتخابات بی‌معنا خواهد شد. انتخابات مجلس به دلیل آنکه وجه محلی هم دارد و مردم مناطق مختلف کشور برای رفع مشکلات منطقه‌ای خودشان پای صندوق می‌آیند از جهانی از دیگر انتخابات‌ها مهم‌تر است؛ بنابراین نباید با چنین روش‌ها انتخابات مجلس را بی‌معنی کرد».

او ادامه داد: «یک اصل مسلم است که مشارکت گسترده مطلوب است اما در عمل می‌بینیم که برخی با تصمیمات خود چنان در مسیر انتخابات‌ مین‌گذاری می‌کنند که عملا راه هر گونه مشارکتی بسته شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «وقتی می‌گویند که بررسی صلاحیت‌ در هر مرحله‌ای انجام می‌شود عملا فرد منتخب می‌ترسد که در هر مرحله‌ای ممکن است صلاحیتش رد شود. خب شاید گفته شود فردی که سالم است چرا باید بترسد؟ اما مسئله فقط به خود فرد مربوط نمی‌شود و ممکن است برای او پرونده‌سازی کنند. ضمن اینکه شورای نگهبان می‌گوید من باید صلاحیت را احراز کنم و ممکن است حتی فرد صلاحیت داشته باشد اما من نتوانستم احرازش کنم. وقتی می‌گوییم مشارکت باید گسترده باشد، لازم است لوازمش را هم مهیا کنیم. از سوی دیگر چنین شیوه‌ای که در هر مرحله صلاحیت نامزد یا منتخب بررسی شود، نماینده را محافظه‌کار می‌کند و اصلا دیگر جرأت ندارد نقدی را متوجه کسی کند. اصلا فرض کنید بخواهد یک ایراد حقوقی به عملکرد شورای نگهبان بگیرد، آیا پیش خودش نمی‌گوید بهتر است که از سخن‌گفتن صرف نظر کنم زیرا این احتمال هست که ردصلاحیت شوم؟»

مهاجری در پایان گفت: «من تا اینجای کار هیچ سیگنال عملی به جامعه مبنی بر اینکه مشارکت گسترده شود، نمی‌بینم».

 

دیدگاه