آکسیوس فاش کرد: جزییات مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان

سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان گفتگوهایی غیرمستقیم داشتند؛ مقامات عمانی بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: «مذاکرات نزدیک سازی» نشان دهنده اولین تعامل غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران به این شکل در چند ماه گذشته است. گفتگوها در بحبوحه نگرانی های فزاینده در کاخ سفید در مورد پیشرفت های هسته ای ایران انجام شدند.

برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، در 8 ماه مه به طور مخفیانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی درباره تماس دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش، همانطور که هفته گذشته اکسیوس گزارش داد، گفتگو کند.

به گفته سه منبع مطلع در این خصوص، یک هیات ایرانی نیز همزمان وارد عمان شد. یکی از این منابع گفت: علی باقری کن، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران نیز در این هیئت حضور داشت.

به گفته این منابع، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را ارسال می‌کردند.

به گفته این منابع، یکی از پیام های اصلی آمریکا بر بازدارندگی متمرکز بوده است.

این منابع گفتند که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که اگر ایران با غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم - سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای، بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

منابع گفتند که هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌ها بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به "تفاهم" در مورد راه‌های کاهش تنش در بحث برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و نقش آن در جنگ اوکراین بود. 

چنین تفاهمی و تنش زدایی در منطقه می تواند بعداً به عنوان مبنایی برای مذاکرات آینده در مورد توافق هسته ای جدید بین طرفین مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا طرفین به چنین تفاهمی نزدیک هستند یا خیر.

 

منبع: انتخاب
دیدگاه