یک گفتگوی تلفنی و دو روایت متضاد | مکرون و رییسی به هم چه گفتند؟

دو روز قبل رییسی با مکرون گفتگوی تلفنی داشت و به گفته جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رییس جمهور، رییسی با همتای فرانسوی خود، به مدت 90 دقیقه صحبت کرد.

 

به گزارش جهان مانا، محمد جمشیدی که در توییتی این خبر را اعلام کرد؛ گفت که «مکرون تاکید کرد که به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است. دو رییس جمهور درباره پیشبرد روابط بخصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه ای رایزنی، و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند».

بعد از آن، رسانه های دولتی با تیتر «هشدار رئیسی برای پرهیز از اقدامات غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها» به پوشش این خبر پرداختند.

اما ساعتی از این اعلام خبر نگذشته بود که کاخ الیزه بیانیه ای صادر و درباره محتوای مذاکرات، روایت متفاوتی را بیان کرد.

بنابر آنچه کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، مکرون در این گفتگوی تلفنی به ایران هشدار داده که دست از حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین بردارد.

تهران متهم به حمایت از روسیه با ارسال  پهپاد به این کشور است اما ایران این اتهام را رد می کند.

در بیانیه کاخ الیزه همچنین آمده است که رییس جمهور فرانسه در اظهارات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و بر لزوم به‌ کارگیری اقدامات قابل راستی‌آزمایی از سوی ایران برای اجرای تعهداتش درقبال آژانس اتمی تاکید کرده است.

با وجود این، خبرگزاری دولت (ایرنا) تهدیدآمیزبودن تماس مکرون را رد کرد و پاریس را در جایگاهی ندانست که به ایران هشدار بدهد.

برغم تلاش دولت برای تکذیب مورد ادعایی بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، نگاهی به فضای مجازی نشان میدهد که مخاطبان روایت هشدار جدی مکرون به ایران در باره مداخله در جنگ اوکراین و متمرکزبودن گفتگوی دو رییس جمهور بر موضوع پهبادها را باور دارند و شاهد صحت این باور را آن عنوان میکنند که تماس تلفنی از سوی رییس جمهور فرانسه انجام شده است؛ موضوعی که از قضا تنها نکته مشترک در روایتهای ایران و فرانسه از گفتگوی رییسی و مکرون است.

 

 

 

دیدگاه