معاون اول قوه‌ قضائیه: اگر حجاب در خیابان رعایت نشود، حاکمیت حق دخالت دارد

معاون اول قوه‌ قضائیه گفت: هدف قوه قضائیه اجرای عدالت، احقاق حق و رضایت مندی مردم است که این اهداف با آمار پرونده ها محقق نمی شود و مردم باید طعم اجرای عدالت را بچشند.

 

محمد مصدق معاون اول قوه‌قضاییه در دومین روز هفته قوه قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با گرامی داشت یاد شهدای ۷ تیر سال ۱۳۶۰ و شهید آیت الله دکتر بهشتی معمار دستگاه قضایی، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و شهدای امنیت اظهار کرد: هفته قوه قضاییه همه ساله فرصت بسیار مناسبی برای بیان راهبردها و سیاست‌های قوه قضاییه برای سال جاری و ارایه گزارش از عملکرد دستگاه قضایی در طول یک سال گذشته است.

وی با اشاره به برنامه ها قوه قضاییه گفت: هدف قوه قضاییه به صورت کلی اجرای عدالت، احقاق حق و رضایت مندی مردم است که این اهداف با آمار عملکرد محقق نمی شود و مردم باید اجرای عدالت را احساس کنند و طعم امنیت را بچشند.

معاون اول قوه‌ قضاییه گفت: یکی از راهبردهای قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی برنامه محوری است و هیچگاه در این دوره قوه قضاییه هیجانی عمل نمی کند و همه برنامه های قوه قضاییه مکتوب است و به صورت برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است و قابل ارائه به محافل علمی و نخبگان است.

وی گفت: برنامه های دستگاه قضایی براساس اسناد بالاستی تدوین شده است و براساس آن عمل می شود. اسناد بالا دستی قوه قضاییه که اسناد دستگاه قضایی براساس آنها تدوین شده است عبارت است از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست های کلی قضایی ابلاغی مقام معظم  هبری، موارد مندرج در حکم رئیس قوه قضاییه توسط رهبر انقلاب، بیانات سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی، سیاست های کلی برنامه هفتم و سند تحول قضایی است.

وی گفت: اعتراف می کنم که بیانیه گام دوم انقلاب از سوی کارگزاران نظام اسلامی اعم از قوه قضاییه، مجریه و مقننه مظلوم واقع شده است. در طول چند سال گذشته هیچگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلاامی به عنوان سندی که منشاء اثر باشد نگاه نشده است. هر بخش این بیانیه یک برنامه عملیاتی است. این بیانیه یک سند است و برای آن باید برنامه تدوین شود.

معاون اول قوه‌ قضاییه با بیان اینکه بیانات سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان قضایی بینظیر بود، گفت: رهبر انقلاب در این دیدار ۸ محور را به عنوان مطالبه‌گر از دستگاه قضایی خواستند. بعد از این دیدار در قوه قضاییه جلسه ای برای اجرا کردن فرامین رهبر برگزار شد تا بتوانیم در ۷ تیر سال ۱۴۰۲ گزارش بدهیم در طول یک سال در قوه قضاییه چه اقداماتی انجام شده است. یکی از موارد تشکیل قرارگاه اجرای فرامین رهبری بود. این قرارگاه ۲۳ جلسه تشکیل داد و گزارش ها حاکی از آن است که پیشرفت های خوبی در دستگاه قضایی رخ داده است. 

مصدق گفت: برنامه‌های قوه‌ قضاییه امروز از برنامه محور به سمت هدف محور رفته است، تا سال گذشته برنامه‌های دستگاه قضا ماموریت بود، یعنی دادگستری های سراسر کشور وظیفه داشتند تعداد خاصی پرونده رسیدگی و مختومه کنند اما احساس کردیم این موارد کافی نیست و برنامه ها باید هدف محور باشد و اهداف دستگاه قضایی رضایت‌مندی مردم، اجرای عدالت و احقاق حق است. مردم باید اعلام کنند که در طول یک سال چه مقدار نسبت به قوه قضاییه خوش بین شده اند.

معاون اول قوه‌ قضاییه افزود: در همین راستا یک نظر سنجی توسط مراکز علمی انجام شد و میزان رضایت مردم از بخش های مختلف قوه قضاییه بررسی شد. به واسطه نظر سنجی که از عموم مردم انجام شده نشان می‌دهد رشد خوبی در رضایت مندی داشتیم. امروز باید به این سمت برویم که مردم قوه قضاییه را از خودشان بدانند و هر چه قدر به این هدف نزدیک شویم موفق خواهیم بود. باید بستر سازی کنیم تا زمانی که فردی وارد دادگستری می شود و حق به جانب او نیست احساس خطر کند و کسی که حق به جانب اوست احساس آرامش کند. ما برای رسیدن به این هدف فاصله داریم اما خدا را شاکر هستیم که برای رسیدن به این هدف گام بر می داریم.

مصدق با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم قوه قضاییه در یک سال گذشته حمایت از تولید و سرمایه گذاری بوده است، گفت: ستادی با عنوان ستاد پیگیری اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دادستانی کل کشور تشکیل شده است که سال گذشته این ستاد ۱۰ جلسه تشکیل داد و از وزرا و روسای سازمان بورس، سازمان غذا و دارو، گمرک و بانک مرکزی دعوت شد و مشکلات و چالش‌ها بررسی شد.

وی بیان کرد: با اقدامات دادستانی کل کشور سال گذشته از تعطیلی ۳ هزار و ۴۸۵ واحد تولیدی و بیکاری ۲۴۲ هزار کارگر جلوگیری شد و این از برکات این ستاد است، سیاست قوه قضاییه حمایت از تولید و سرمایه گذاران در کنار مبارزه جدی با فساد است.

معاون اول قوه‌ قضاییه بیان کرد: اواخر سال گذشته در یک سفر خارجی با ایرانیان خارج از کشور جلسه ای داشتم، این افراد مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند اما می‌ترسند. قوه قضاییه آمادگی دارد به کمک دولت برای جذب سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور اقدام کند. حتی افرادی که دارای پرونده هستند به آنها اطمینان می دهم که به مشکل برخورد نکنند. 

مصدق گفت: سال گذشته سال مهمی برای قوه قضاییه بود، نوع چالش هایی که قوه قضاییه به ویژه در حوزه اجتماعی و امنیتی با آن مواجه بود در مقایسه با ۴ دهه گذشته بی نظیر بود.

معاون اول قوه‌ قضائیه در مورد موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در وجوب شرعی و سیاسی حجاب شکی وجود ندارد. حجاب واجب شرعی و سیاسی است. تعجم از کسانی است که ادعای علم دارند و گاهی در حوزه و دانشگاه مطرح می کنند که حجاب حریم خصوصی است و حاکمیت نباید دخالت کند اما این گونه نیست.

وی ادامه داد: حجاب در حریم خانواده، حریم خصوصی است و حاکمیت دخالتی در آن ندارد اما اگر حجاب در خیابان رعایت نشود، حاکمیت حق دخالت دارد.

معاون اول قوه‌ قضاییه بیان کرد: لایحه مربوط به حجاب در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است، از نخبگان دعوت شده و به صورت جدی روی آن کار می‌شود، قوای سه گانه روی این لایحه وفاق دارند.

 

دیدگاه