چرا مخفی بودن رییس واگنرها برای پوتین دردسر است؟

محل اختفای یوگنی پریگوژین از زمانی که شبانه در یک خودروی شاسی بلند در روستوف-آن-دون روسیه ظاهر شد، پس از شورش نامشخص بود. برخی هواپیماهای مربوط به واگنر را دیده‌اند که از حریم هوایی روسیه و بلاروس عبور می‌کنند. همچنین گفته شده کلاه گیس و شمش‌های طلای ادعایی او را پیدا کرده‌اند. حتی مردی شبیه به او با ماسک جراحی در حال پیاده شدن از هلیکوپتر در سن پترزبورگ دیده شده است. اما از اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو مشخص است که پریگوژین و مبازران او- طبق توافق انجام شده- در بلاروس نیست.

 

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، در عوض، کرملین روز دوشنبه پس از گزارش روزنامه فرانسوی لیبراسیون از دیدار پوتین و پریگوژین در 29 ژوئن، سعی کرد تا حدودی شفافیت ارائه کند. وی اظهار داشت که پوتین با فرماندهان واگنر ملاقات کرده و در مورد گزینه‌های بیشتر برای کار آنها گفتگو کرده است و رئیس‌جمهور از آنها شنیده است که «آنها آماده ادامه نبرد برای میهن هستند.» پسکوف افزود: «این تنها چیزی است که می‌توانیم در مورد این دیدار بگوییم. من نمی توانم‌ بیشتر به شما بگویم.»

پنج روز پس از بزرگ‌ترین و خشونت‌آمیزترین تهدید علیه حکومت پوتین، او رهبر شورشیان و احتمالاً 30 نفر از فرماندهانش را به کرملین دعوت کرد تا درباره نحوه کارشان صحبت کنند! رهبر کرملین برای عکس گرفتن به شهر دربنت در جنوب روسیه پرواز کرده و برای خوشامدگویی به شورشیان تا آنجا رفته است.این جلسه سپس به مدت 11 روز مخفی نگه داشته شد. 

اما این مورد با تلاش کرملین برای مهار پیامدهای خطرناک‌ترین آخر هفته پوتین مطابقت دارد. آنها رویکرد «صفحه سبز» را اقتباس کرده اند به گونه‌ای که وانمود می‌کنند  هیچ چیز در داخل کشور اشتباه نیست و پریگوژین در آسمان ناپدید شده است، در حالی که زیرساخت های او به طور علنی برچیده می‌شود.

یورش‌ها به ساختمان‌های او، بسته شدن رسانه‌های او، کمبود پیام‌های صوتی، پیشنهاد پیچیده کرملین برای یک جلسه فوری: همگی به مردی اشاره می‌کنند که ناپدید شدنش برای پوتین مشکل‌سازتر از آن چیزی است که ممکن است فوراً نشان داده شود.

این واقعیت که ما هنوز تأیید بصری از سرنوشت پریگوژین دریافت نکرده‌ایم، نشانه ضعف پوتین است - نشانه‌ای از این که همه گزینه‌هایی که کرملین با آن مواجه است دارای اشکالاتی است. اگر پریگوژین بخشیده شده است - همانطور که نشست کرملین ممکن است نشان دهد - پس چرا هیچ تصدیق عمومی در مورد آن وجود ندارد؟

اگر پریگوژین آزاد بماند و از توافقی که لوکاشنکو ادعا می کند منعقد کرده است دوری کند، پس این نکته درباره تسلط پوتین بر قدرت چه چیزی را آشکار می‌سازد؟ و اگر او دستگیر شده باشد - یا حتی بدتر - پس بی میلی کرملین از اعلام این موضوع که علناً نشان می‌دهد پریگوژین از محبوبیت و وفاداری زیادی در ارتش برخوردار است نشانه چه چیزی خواهد بود؟

سکوت  کرملین؛ ضعف استراتژی

بیست سال پیش، رئیس کرملین ثروتمندترین مرد روسیه - میخائیل خودورکوفسکی - را به زور اسلحه از هواپیما پیاده کرد تا بتواند جاه‌طلبی‌های سیاسی و امپراتوری تجاری او را از بین ببرد.

اکنون پوتین با یک تهدید واقعی و محسوس مواجه شده است و در عوض با سکوت و درز اخبار در مورد یک ملاقات مخفیانه غم‌انگیز روبرو می شود که در آن شورشیان دوباره قول وفاداری می‌دهند و ظاهرا بخشیده می‌شوند.

این تنها سکوت غم‌انگیزی نیست که کرملین اکنون به آن تن داده است. ما هنوز در مورد محل اختفای سرگئی سوروویکین، ژنرال ارشد روسی که بنا بر گزارش‌ها مظنون به دارا بودن اطلاع قبلی از تلاش برای کودتا است، نامطمئن هستیم.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، سرانجام در ویدئویی که روز دوشنبه توسط وزارت دفاع منتشر شد، ظاهر شد تا نشان دهد که او واقعا زنده، خوب و مسئول جنگ اوکراین است. این غیبت‌ها از راه‌حل مطمئن پوتین برای تهدید علیه او صحبت نمی‌کند.

شاید رهبران کرملین فکر می‌کنند که این سکوت نشان‌دهنده قدرت است: اینکه فقط آنها پاسخ این سؤالات را می‌دانند و قدرت نهایی را حفظ می‌کنند. این یک اشتباه محاسباتی دیگر خواهد بود که نشان می‌دهد چقدر از واقعیت دور شده اند.

 

 

دیدگاه