رییس جمهور آفریقای جنوبی؛

بازداشت پوتین به‌منزله اعلان جنگ علیه روسیه است

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سخنانی اعلام کرد که بازداشت «پوتین» (رییس جمهور روسیه) در جریان نشست «بریکس» به معنای «اعلان جنگ» علیه مسکو است.

به گزارش اسپوتنیک،  نشست ماه آتی «بریکس» در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود؛ اما دیوان کیفری بین المللی (ICC) حکم بازداشت وی را به بهانه عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین صادر کرده است. از سوی دیگر، از آفریقای جنوبی به عنوان عضوی از دیوان کیفری بین المللی انتظار می‌رود که در هنگام سفر پوتین به این کشور، این حکم را اجرا کند.

رییس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این باره اعلام کرد که این درخواست‌ «غیرمسئولانه» است و منافع ملی کشورش را به مخاطره می‌ اندازد.

دیوان کیفری بین المللی ۲۶ اسفند ماه سال گذشته، برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اتهام جنایت جنگی در اوکراین، قرار بازداشت صادر کرد. مسکو همواره اتهامات علیه نیروهای روسیه مبنی بر ارتکاب جنایت در جریان جنگ یک ساله با اوکراین را رد کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌ کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است و مقر آن در لاهه واقع در کشور هلند قرار دارد.

 

منبع: مهر
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار