دادگاه عالی اسرائیل تصویب لایحه اصلاحات قضایی در کنست را بررسی می‌کند

دادگاه عالی اسرائیل تاکید کرد به شکایت طرح شده علیه تصویب لایحه اصلاحات قضایی در کنست رسیدگی خواهد کرد.

کنست اسرائیل روز دوشنبه گذشته همزمان با مخالفت اپوزیسیون و برگزاری تظاهرات اعتراضی گسترده در مناطق مختلف، در قرائت سوم به قانون ابطال «معقول بودن» رای داد.

بر اساس آنچه که در سایت دادگاه عالی اسرائیل منتشر شده است، آمده: قرار است جلسه‌ای برای بررسی شکایت انجام شده علیه تصویب لایحه اصلاحات قضایی تعیین شود.

«یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون اسراییل پیش از این اعلام کرده بود که علیه تصویب این قانون به دادگاه عالی شکایت خواهد کرد.

ر اساس اصلاحاتی پیشنهادی نتانیاهو که بخش مهمی از آن به تصویب رسیده، اکثریت جزئی موجود در کنست (پارلمان) می تواند هرگونه حکم صادر شده از سوی دادگاه عالی را باطل اعلام کند و قوانینی که بر پایه آنها حکم صادر شده را غیرقانونی بداند و علاوه بر همه اینها اعضای هیات دولت می‌توانند دیدگاه‌های حقوقی مشاوران قضایی را نادیده بگیرند.

همچنین بر پایه اصلاحات قضایی مطرح شده از سوی «یاریو لیوین»، وزیر دادگستری دولت نتانیاهو ساختار تشکیل دهنده کمیته انتخاب قضات تغییر خواهد کرد و در آن هر سه قوه به اندازه مساوی عضو خواهند داشت و در نتیجه تعداد بیشتری از سیاست مداران موردنظر دولت به عضویت آن در خواهند آمد.

در راستای اصلاحات پیشنهادی همچنین دادگاه عالی از این پس نخواهد توانست مصوبه‌های اداری دولت را به دلیل نامعقول بودن باطل اعلام کند.

 

منبع: شفقنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار