کنعانی: نمی‌توانیم تاریخ دقیقی برای زمان بازگشایی سفارت عربستان در تهران بگوییم

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشستی با موضوع «ایران و بریکس؛ چشم‌انداز همکاری‌ها» در مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل در تهران خبر داد و گفت: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

کنعانی: سفیر دانمارک احضار شد/ انتقال بخشی از مطالبات ایران در عراق به کشور ثالث

[کنعانی: سفیر دانمارک احضار شد/ انتقال بخشی از مطالبات ایران در عراق به کشور ثالث]

 

ناصر کنعانی همچنین در مورد آخرین اخبار از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: همان طور که امروز وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی در ژاپن مطرح کردند بحث تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی مورد توجه ما قرار دارد. گفت‌وگوهایی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد راه‌حل برای تحقق این موضوع داشته‌ایم. پیگیری این موضوع، جزء موضوعات جاری است و با طرف‌های مختلف نقش‌آفرین در این ارتباط از جمله عمان رایزنی و گفت‌وگو داریم.

روابط ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان گفت: تحولات در این زمینه رو به جلو است و ما در روند اجرای توافقات بین دو کشور پیش رفته‌ایم. در مورد زمان بازگشایی  سفارت عربستان به تهران، اکنون تاریخ دقیقی نمی‌توانم بگویم و اقدامات عربستان در این زمینه جاری است. از روند اجرای توافقات دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نگرانی خاصی نداریم و فعالیت‌ها در چارچوب دیپلماتیک بین دو کشور ادامه دارد.

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: در ادامه هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک، امروز (دوشنبه) سفیر دانمارک در تهران توسط مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار، سفیر دانمارک، توضیحاتی از اقدامات دولت این کشور برای ممانعت از تکرار این روند ارائه کرد. این تلاش‌ها مورد توجه ماست ولی برای ما عمل کشورها در جلوگیری از تکرار این روند مهم است .

کنعانی به اشاره به مسولیت دولت‌های سوئد و دانمارک در جلوگیری از تکرار این اهانت‌ها گفت: اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم.

پرداخت بخشی از مطالبات ایران توسط عراق و سنگ‌اندازی آمریکا

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت بخشی از مطالبات ایران توسط عراق و انتقال آن به یک کشور ثالث گفت: همان‌طور که نخست‌وزیر عراق اعلام کردند، بخشی از مطالبات ایران به دستور نخست‌وزیر این کشور تامین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است. برنامه انتقال بخشی دیگر از مطالبات ایران به کشور ثالث در برنامه اقدامات اجرایی دولت عراق قرار دارد و ما منتظر اقدام دولت عراق در این زمینه خواهیم بود. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه دستیابی ایران به این مطالبات آزاد شده نیز گفت: این یک موضوع، فنی و تخصصی است و گفت‌وگو و رایزنی‌ها در این خصوص به صورت مستمر ادامه دارد.

کنعانی تاکید کرد: ایران برای دستیابی به منابع مالی خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند مشورت‌های خوبی در این زمینه با دولت عراق در جریان است و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است. دولت آمریکا با تحریم‌هایی که اعمال کرده، می‌خواهد به منافع دو کشور ایران و عراق ضربه بزند از جمله اینکه در اوج گرمای تابستان مانع همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی شود.

انگلیس با سابقه سیاه خود، در جایگاهی نیست که به سپاه اتهام وارد کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد برخی از تلاش‌ها در انگلیس جهت قراردادن نام سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی و اختلافات موجود در این زمینه بین وزیر کشور و وزیر امور خارجه انگلیس در این ارتباط گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه و مشخصا غرب آسیا در طول سالیان متمادی دارد و موجب بی‌ثباتی‌های عمیق، ریشه‌دار و مستمر در منطقه ما بوده است و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی در منطقه داشته است، نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران، اتهام وارد کند. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: سپاه خدمات ماندگاری نه فقط به ملت‌های منطقه بلکه به کشورهای مختلف از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله موثر و تعیین‌کننده با گروه‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی داعش که مورد حمایت غرب بود، تعیین کننده است. دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی را نادیده بگیرد و در جایگاهی قرار بگیرد که سپاه پاسداران را به اتهامات بی‌اساس و بی‌ریشه متهم کند. 

کنعانی تاکید کرد: ما این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است. نقش سپاه در تامین امنیت ملی یک نقش تعیین‌کننده است. نقش این نهاد در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد و دولت انگلیس باید به این موضوع توجه داشته باشد.

مطالبات ایران از بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده درباره مطالبات ایران از بحرین نیز گفت: با توجه به سوابق همکاری‌های دو کشور و همکاری‌های مشترک در زمینه بانکی و وجود بانک مشترک، مباحث مالی با هم داریم که طبیعتا در مکانیسم‌های خودش پیگیری شده و خواهد شد.

نتایج سفر امیرعبداللهیان به پاکستان

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نتایح سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان اظهار کرد: این سفر  از قبل برنامه‌ریزی شده بود و براساس دعوت به عمل آمده از سوی همتای پاکستانی در زمان مناسبی انجام شد. این سفر همراه با نتایج خوب و امیدبخشی بود و در جریان رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر بین مقامات دو کشور، توافقات خوبی برای رفع موانع مرزی در مرز میرجاوه و تفتان در هفته‌های آینده صورت گرفت.

او همچنین توافق درباره شروع به کار گذرگاه جدید برای توسعه بندر چابهار، توافق بر سر تردد کامیون‌های باری حامل کالاهای دو کشور در تمامی مقاصد باری و تجاری، گفت‌وگو در خصوص وضعیت خط لوله گاز موسوم به آی.پی و نحوه فعال کردن و جلو بردن این پروژه و همچنین افزایش خطوط پروازی بین دو کشور را از دیگر توافق‌های صورت گرفته بین مقامات دو کشور ایران و پاکستان در جریان این سفر عنوان کرد.

واکنش تهران به نشست جده درباره اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه روسی اسپوتنیک درباره اظهارنظرهای اخیر سفیر ژاپن در خصوص موضوعات داخلی ایران و اینکه رفتارهای روسیه امنیت جهانی را تهدید می‌کند، خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده اظهار کرد: در جریان جزییات نکته‌ای که اشاره کردید، نیستم. شاید سفیر مصاحبه‌ای داشته و من در حال حاضر در جریان موضوعات مورد اشاره شما نیستم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار  این رسانه در خصوص نشست جده درباره جنگ اوکراین و اینکه معاون وزیر خارجه روسیه  اعلام کرده که این نشست در عربستان برای جانب‌داری ریاض از غرب بوده است و نظر تهران در این ارتباط چیست، گفت: نشستی در عربستان برگزار شده، یک موضع هم دولت روسیه گرفته و من نظر و پاسخی در این ارتباط ندارم.

شکایت تهران از کانادا به دلیل نقض مصونیت اموال ایران

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت های خود در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره دارایی‌های ایران در کانادا و برخی از اقدامات صورت گرفته در این کشور برای تصرف دارایی‌های ایران در این کشور آمریکای شمالی اظهار کرد: ایران با توجه به اقدامات غیرقانونی دولت کانادا در این ارتباط ، اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و روند حقوقی را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا ،تهران به منظور صیانت از منافع ملی ایران و توقف اعمال متخلفانه دولت کانادا به ابتکار وزارت خارجه در دیوان بین‌المللی دادگستری از کانادا به دلیل نقض مصونیت اموال ایران شکایت کرده و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

ابن دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط تاکید کرد : دولت ایران در بازه‌های مختلف نشان داده که در مواردی که نیاز به رجوع به سازوکارهای حقوقی و دیوان بین‌المللی دادگستری برای احقاق حقوق ملت ایران است از توسل به این روش اجتناب نمی‌کند. در مورد اقدامات دولت آمریکا و کانادا در مورد دارایی‌های ایران، روند حقوقی را دنبال می‌کنیم و امیدوایم در این روند حقوقی به نتایج مورد انتظارمان دست پیدا کنیم.

حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچ‌گاه امنیت‌ساز نبوده است

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور  افزایش حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز و آب های خلیج فارس اظهار کرد: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم، تامین امنیت آبراه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران است و این موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان محقق  شود. 

کنعانی با بیان این که کشورهای منطقه این ظرفیت را دارند که بدون هیچگونه مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه‌ای به تامین امنیت مشترک در منطقه اقدام کنند و منافع مشترک و امنیت کشتیرانی در این پهنه بزرگ آبی را تامین کنند، تاکید کرد: دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای در امور منطقه با شعار «امنیت»، شعار دروغین است که با هدف تامین منافع خودخواهانه این کشورها از جمله دولت آمریکا مطرح می شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حضور نظامی آمریکا در منطقه هیچ‌گاه امنیت‌ساز و امنیت‌آفرین نبوده است و به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دامن زده است. معتقدیم کشورهای منطقه خلیج فارس، خود  قادر به تامین امنیت در منطقه  هستند و می‌توانند نسبت به طراحی الگوی امنیت دسته جمعی منطقه‌ای مبادرت کنند و هیچ ضرورتی به حضور نیروهای بیگانه و فرامنطقه ای در این منطقه وجود ندارد.

پیگیری حقابه ایران از هیرمند مورد اهتمام جدی است

کنعانی همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود به تازگی تیمی ۱۱ نفره از ایران به افغانستان سفر کرده است، گفت: به‌عنوان دو کشور همسایه آمد و رفت‌ها بین ما در سطوح مختلف برقرار است و لزوما تبادل هیأت‌ها و رفت و آمدها بین دوکشور رسانه‌ای نمی‌شود. موضوعات مختلفی با افغانستان داریم و موضوع پی‌گیری حقابه ایران از هیرمند از موضوعات مورد توجه و اهتمام جدی ماست.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه