مخبر: درباره اغتشاشات خیلی چیزها باز نشد؛ در تاریخ کشوری سراغ نداریم که ۵۰ هزار نفر را از کشورهای مختلف جمع کنند و هزینه‌های آنها را بپردازند تا علیه آن کشور اغتشاش کنند

مخبر با اشاره به حوادث سال گذشته در کشور، گفت: در این جریانات خودتان دیدید که رسانه دشمن و رسانه سلطه چه کارهای عجیبی انجام داد. همه افرادی که درگیر جریان برخی اغتشاشات بودند، عدد بالایی نبود اما آنچنان صحنه‌سازی کردند که انگار کل کشور روی آتش قرار دارد و این قدرت رسانه است.

محمد مخبر که در آیین روز خبرنگار در خبرگزاری ایرنا حضور یافته بود، افزود: درباره اغتشاشات خیلی چیزها باز نشد؛ در تاریخ کشوری سراغ نداریم که ۵۰ هزار نفر را از کشورهای مختلف جمع کنند و هزینه های آنها را بپردازند تا علیه آن کشور اغتشاش کنند اما غربی ها خواننده های دنیا را که چندین میلیون دنبال کننده داشتند را جمع کردند تا علیه جمهوری اسلامی همخوانی کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای تقابل رسانه ای با ایران هزینه کرده است، به موفقیت دولت سیزدهم برای کنترل اوضاع و بازگشت آرامش به کشور اشاره کرد و گفت: آخرین هجمه آنها این بود که تمام رسانه ها را برای به خیابان آوردن مردم در ایام اغتشاشات بسیج کردند ولی توفیق نیافتند.

به گزارش جهان مانا به نقل از خبرگزاری ها، صحبتهای وی بدین شرح است:

  •  دولت در این دو سالی که گذشت، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت و خطراتی را از کشور رفع کرد.
  • به خاطر دارید که در شهریور ۱۴۰۰ روزانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می دادند؛ در آن شرایط نه به ما واکسن دادند و نه اجازه دادند خودمان واکسن را بسازیم.
  • در زمان کرونا در شرایطی قرار داشتیم که حتی برای ساخت واکسن هم مواد اولیه و تجهیزات را ضبط کردند و از پول خودمان به خودمان واکسن ندادند.
  • ابتدای دولت سیزدهم روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت می فروختیم و به پول‌های آن هم نمی‌توانستیم دسترسی پیدا کنیم یعنی ضبط می‌شد و نمی‌توانستیم جابجا کنیم و از آن استفاده کنیم.
  • پول‌های بلوکه شده‌ کشور هم وضعیتی داشت که نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم. حتی برای تهیه کالاها اساسی، از پول‌هایی که در کشورهای همسایه خودمان داشتیم نمی‌توانستیم استفاده کنیم.
  • وضعیت درآمدهای دولت به شکلی بود که باید از بانک مرکزی و چاپ پول استفاده می‌کردیم تا هزینه های جاری را پوشش دهیم که تبعات آن هم ایجاد تورم‌های سنگین بود.
  •  حدود ۶۰ درصدی در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم بود. شما خاموشی‌های گسترده تابستان و قطع گاز در زمستان را به یاد دارید نه اینکه یک شهر یا دو شهر یا یک کارخانه اینگونه باشد بخش زیادی از کشور دچار این مسائل بود.
  • وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ابتدا باید این مشکلات و کسری ها را رفع می کرد تا بتواند برای توسعه کشور برنامه ریزی کند، خاطر نشان کرد: تا امروز دولت همچنان با این مسائل درگیر است.
  • توانستیم تورم را در اسفندماه ۱۴۰۰ به میزان ۴۰ درصد کاهش دهیم و این سال را با تورم حدود ۴۶ درصدی پشت سر گذاشتیم.
  •  اسفند ماه ۱۴۰۰ را از نظر موجودی کالا و حجم تورم کم نظیر بود. در ابتدای سال بعد به دلیل وقوع جنگ اوکراین در کل دنیا با گرانی و کمبود کالای اساسی مواجه شدیم.
  •  حذف ارز ترجیحی، اختیاری نبود و مجبور بودیم که این کار را انجام دهیم زیرا کالاها را به یک پنجم قیمت عرضه می کردیم به طوری که در کشورهای همسایه تعرفه واردات کالاهای ما را صفر کردند و فروشگاه‌های کشورهای همسایه از کالاهای ایرانی پر شدند.
  • من به آقای رئیسی گفتم شما رئیس جمهور ۸۰ میلیون نفر هستید اما باید ۴۰۰ میلیون نفر را اداره کنید چون کالاهای اساسی کشورهای همسایه نیز از کشور ما قاچاق و تامین می شود.
  • در آذر ماه ۱۴۰۱ تمام پیش‌بینی‌های که وجود داشت، نشان می داد نرخ ارز به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و تورم به ۷۰ درصد می‌رسد. اما تمام تلاش خود را کردیم تا نرخ تورم را همان نرخ تورم ۱۴۰۰ نگه داریم. بحمدالله تا اینجا موفق بودیم.
  •  امروز دولت در مسائل اقتصادی هرچه در توان داشته انجام داده است، با تعدادی از کشورها در زمینه اقتصادی توافق های جداگانه ای کردیم اما پس از آن با دخالت نماینده آمریکا، این توافق ها به هم خورد که حداقل درمورد ۳ کشور اینطور بوده است و حتی برخی از مدیران بلندپایه را تغییر دادند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار