مرجعیت رسانه در داخل کشور باید حفظ شود/در احضارهای مطبوعاتی و شکایت‌های متعدد خیر و برکتی برای آرامش کشور نمی‌بینم

علی ربیعی گفت: هر کسی دلش برای کشور می‌سوزد، باید مرجعیت رسانه را در داخل حفظ کند و باید امنیتی‌زدایی از ساحت رسانه را انجام دهیم.

سخنگوی دولت پیشین و وزیرکار سابق با حضور در ایلنا (خبرگزاری کار ایران) ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران گفت: امروز در جمع یکی از رسانه‌های شجاع هستیم که علیرغم کوچک بودن همواره پیشگام بوده است. این روز را به همه کسانی که با قلم زندگی می‌کنند و تمام افرادی که تولید محتوا می‌کنند تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید صارمی ادامه داد: در دوران کاری من یکی از روزهای تلخ، مناسبت روز خبرنگار است. خبرنگار ما در آن روز قربانی خشونت و تروریسم اندیشه شد. شلیک‌هایی که آن روز در مزار شریف شد، شلیک به اطلاع‌رسانی و شفافیت بود.تروریسم کور و پر از خشونت و متحجر در آن تاریخ مزارشریف را اشغال کرده بود. آن روز، روز  شلیک به آزاداندیشی بود.

ربیعی تصریح کرد: این داستان برای خبرنگاران ادامه دارد، ممکن است امروز به خبرنگاران شلیک نکنند، اما امروز روز همه آن‌هایی است که به سختی می‌نویسند. گاهی اوقات فکر می‌کردم که چرا روز خبرنگار از مشاغل سخت است و در این خصوص کارهای زیادی کردیم تا آیین‌نامه آن تنظیم شود. اما امروز خبرنگاری از مشاغل دلهره‌آور است. در واقع از مشاعل سخت و زیان‌آور به مشاغل دلهره‌آور تبدیل شده است.

وی گفت: پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییرات رفتاری مصرف کنندگان، کار خبرنگاری را دشوار‌تر کرده است و به هرحال مصرف رسانه به شدت در حال تغییر است. نسل‌های جدید آنچه که از رسانه می‌خواهند با خواسته نسل قدیم متفاوت است. نسلی که به دنبال ارزش‌های بقا بود، چیزی را از رسانه می‌خواهد که با خواسته نسلی که امروز به دنبال ارزش‌های ابراز وجود است متفاوت است. این تغییرات تاثیر بسیاری در کار خبرنگاری داشته است.

استاد رسانه و ارتباطات تصریح کرد: همانطور که عصر مارکونی نتواست بر عصر گونتبرگ غلبه کند و کتاب و روزنامه با وجود رادیو و عصر دیجیتال همچنان وجود دارد و به عقب رانده نشده است. روزنامه کماکان در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم حضور دارد.در فضای جدیدی هم که ایجاد شده، روزنامه‌نگاری خودش را تطبیق داده و هنوز جایگاه خود را دارد.من معتقدم روزنامه‌نگار تحقیقی در این دوران رشد کرده است. ما نیاز به خبر- تحلیل داریم و جامعه شبکه‌ای بدون محدودیت خبر را می‌فرستد و مزیت امروز ما روزنامه‌نگاری تحقیقی و تحلیلی است و من اثر آن را در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هایی مانند ایلنا می‌بینم.

ربیعی با بیان اینکه هیچ کسی در ایران از راه قلم نتوانسته زندگی آسوده‌ای داشته باشد، گفت: عدم امنیت شغلی به ویژه از لحاظ قوانین مطبوعات، وضعیت بد اقتصادِ رسانه و نابرابری در توزیع منابع اقتصاد رسانه یکی از مشکلاتی است که همیشه گریبانگیر جامعه خبرنگاری بوده است.

وی با اشاره به حوادث پاییز ۱۴۰۱ گفت: نمی‌توانیم حوادث آن سال را زیر فرش بگذاریم، یا موضوع را واکاوی نکنیم، بزرگترین خطر برای منفعت ملی ما نادیده گرفتن تحولات است، برخی مصائب روزنامه‌نگاری امروز از همین ناشی می‌شود.

این استاد رسانه تصریح کرد: صدای واقعی باید از قلم شفاف، دلسوز و نگران نظام و ایران شنیده می‌شد و متاسفانه امنیتی‌زدگی بر فضای رسانه‌های داخلی از خطاهای بزرگ بود. اگر تصمیم‌گیر بودم، می‌گفتم صداهای داخلی را زیاد کنید تا صداگذاری‌ها، زیر صداهای داخلی مدفون شود.

وی با اشاره به لزوم مرجعیت خبر در داخل کشور خاطرنشان کرد: مرجعیت خبری را در مقطعی از دست دادیم، اما باز هم مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی توانست در این فضا مقابله کند و فضای تحلیلی را ایجاد کرد که با تحلیل‌های کم ارزش خارجی مقابله کرد.در حقیقت انعکاس خبر از داخل ضرورت شادابی و امید برای ایران است.

ربیعی گفت: هر کسی دلش برای کشور می‌سوزد، باید مرجعیت رسانه را در داخل حفظ کند. متاسفم که فیلم‌های خوب ایرانی در ماهواره باید تبلیغ شود؛ این یعنی مرجعیت تفریح و سرگرمی هم از دست رفته است. وضعیت شبکه نمایش خانگی هم مایه نگرانی است.گویا عده‌ای تا مردم روزنه‌ای برای سرگرمی و شادابی پیدا می‌کنند، در صدد بستن آن روزنه هستند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: در احضارهای مطبوعاتی و شکایت‌های متعدد خیر و برکتی برای آرامش کشور نمی‌بینم. باید امنیتی‌زدایی از ساحت رسانه را انجام دهیم. بهانه درست کردن به شنیدن صدای داخلی لطمه می‌زند.

ربیعی گفت:‌ به سهم خودم روز خبرنگار را به تمام خبرنگاران تبریک می‌گویم و از آنها که تولید فکر می‌کنند، تشکر می‌کنم.

 

دیدگاه