چرا طلب 7 میلیاردی ما از کره جنوبی آب رفت و 6 میلیارد دلار شد؟

از دیشب که خبر توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان دو تابعیتی و آزادسازی پولهای بلوکه شده تهران در کره جنوبی اعلام شد، یک سوال مطرح است که طبق اظهارات قبلی مسئولان دولت سیزدهم، پولهای بلوکه شده ما در کره جنوبی 7 میلیارد دلار بود. پس چرا الان حرف از آزادشدن 6 میلیارد دلار است؟

به گزارش جهان مانا، در پاسخ به این سوال که چرا از میزان پولهای ما یک میلیارد دلار کم شده؛  باید گفت که طلب ما از کره جنوبی، به واحد پول آن کشور یعنی وون بوده است و نه دلار. به همین علت، تا چند ماه قبل، بخاطر برابری ارزش پول کره با آمریکا، طلب ما 7 میلیارد دلار میشده اما در ماههای اخیر به خاطر کاهش ارزش پول کره جنوبی، پول های مسدودشده ایران در این کشور، کاهش یک میلیاردی پیدا کرده و به 6 میلیارد دلار رسیده است!

به خاطر همین اتفاق، انتقادها به دولت رییسی افزایش یافته که چرا انقدر در انجام این توافق تعلل شد و این فرایند به درازا کشید تا از این معامله، ضرر یک میلیارد دلاری به ایران تحمیل شود؟

همین نگرانی درباره پولهای مسدودشده تهران در کشورهای دیگر از جمله ژاپن هم وجود دارد.

آنچه که درباره آزادشدن پولهای بلوکه شده ایران در کره رخ داد؛ موید دیدگاهی است که دیپلماسی دولت سیزدهم را اتلاف وقت و آزمون و خطا معرفی می کند؛ رویکردی که باعث شده تا تحریم هایی که می توانستند دو سال قبل و با احیای برجام لغو شوند؛ همچنان ادامه یافته و کار را به جایی برسانند که دولت رییسی چنین ضررهایی را به ملت ایران تحمیل کند.

بماند که ایران یران فقط می تواند با این پولهای آزاد شده که به بانکی در قطر منتقل می شود، کالاهای غیر تحریمی مثل دارو بخرد که آنهم با نظارت انجام خواهد شد.

دیدگاه