کنایه زلنسکی به پوتین درباره رییس واگنر + فیلم

ولادیمیر زلنسکی در نشست خبری روز گذشته با مارسلو ربلو دی سوزا رییس جمهور پرتغال به طور تلویحی پوتین را مسئول کشته شدن رییس واگنر دانست.

ولادیمیر زلنسکی در واکنش به کشته شدن یوگنی پریگوژین گفت: وقتی اوکراین در مورد هواپیما‌ها صحبت کرد و از کشور‌های جهان درخواست کرد، منظور ما این نبود. من با شما صادق هستم. منظور ما چیز کاملا دیگری بود یعنی نیاز به حمایت.

 

وی افزود: اگرچه این اتفاق به طور حتم (کشته شدن پریگوژین) می‌تواند در برخی زمینه‌ها موثر باشد. اما اول از همه باید بگویم که اوکراین به طور قطع پشت این اتفاق نبود.

وی تصریح کرد: البته من می‌دانم که هر کسی می‌فهمد چه کسی در پشت پرده این ماجرا قرار داشت.

شامگاه چهارشنبه به دنبال سقوط یک جت خصوصی در شمال مسکو، مقامات روسی اعلام کردند که نام یوگنی پریگوژین، رهبر گروه نظامی خصوصی واگنر به عنوان مسافر این جت شخصی که سقوط کرد و هیچ بازمانده‌ای نداشت، فهرست شده است.

یشتر منابع خبری روسیه گزارش دادند طبق بررسی‌های اولیه، جت شخصی رییس گروه نظامی خصوصی واگنر سقوط کرده و هدف قرار نگرفته است. وب‌سایت نظامی روسی «ریبار» اعلام کرد که در اولین بازرسی از لاشه جت شخصی «یوگنی پریگوژین»، هیچ اثری از هدف قرار دادن آن مشاهده نشد.

انگشت اتهام به سمت پوتین

انگشت اتهام به سمت ولادیمیر پوتین است؛ اما رییس جمهور روسیه هنوز در مورد اینکه چگونه هواپیمایی که به نظر می‌رسید کاملا خوب پرواز می‌کند، ناگهان از آسمان سقوط کرد، اظهار نظر نکرده است. رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه در سخنانی با خانواده‌های کشته شدگان سانحه هوایی در منطقه دیروز در «تِور» (Tver) از جمله «یوگنی پریگوژین» (Yevgeny Prigozhin) فرمانده «واگنر» ابراز همدردی کرد.

رییس جمهور روسیه در این خصوص گفت: من «پریگوژین» را از دهه ۱۹۹۰ می‌شناسم. او یک تاجر با استعداد بود، اما اشتباهاتی مرتکب شد. او مردی با سرنوشتی سخت، اما با استعداد بود. واگنر سهم بزرگی در مبارزه با نازیسم در اوکراین داشت. ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد.

«ولادیمیر پوتین» ادامه داد: کمیته تحقیقات روسیه تحقیقاتی را در مورد سقوط جت حامل این افراد آغاز کرده است و موضوع بررسی خواهد شد.

وزارت فوریت‌های اضطراری روسیه نیز اعلام کرد که جستجو برای یافتن اجساد مسافران هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو به پایان رسیده است.

رسانه‌های غربی و مقامات آمریکایی نیز پس از سقوط هواپیمای فرمانده واگنر فرصت را غنیمت شمرده و به طرح ادعا‌هایی درباره سرنوشت او پرداختند. از جمله فایننشال تایمز به نقل از یک مقام غربی ادعا کرد: به ما اطلاع داده‌اند که هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو که حامل فرمانده واگنر بود، با موشک ضدهوایی روسیه سرنگون شده است.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا گزارش داد که کارشناسان و مقامات امنیتی آمریکا دو ماه پیش در مورد پریگوژین با مشاور ارشد پوتین صحبت کرده بودند.

دیدگاه