آیت‌الله جوادی آملی: سکوت کردن مصلحت نیست /زن کرامت و حرمت دارد

آیت‌الله جوادی آملی می گوید: این درست نیست که عده‌ای بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم؛ بالاخره کشور را باید اداره کرد و به هر وسیله افراد را قانع کرد. کشور را که نمی‌شود رها کرد. اینطور نیست که اگر من نروم و شما نروید مشکلات حل شود. باید برای حل مشکلات راه حل پیدا کنند.

برنامه «حضور» در قسمت جدید خود، در دیدار با «حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی»، با این فقیه، فیلسوف، عارف، مفسر قرآن، عضو جامعه مدرسین و مرجع تقیلد شیعیان به گفتگو نشست. در این دیدار، حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرات شنیدنی از ماجرای ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی (ره) به رئیس جمهور شوروی و همچنین خاطراتی از دیدارشان با رهبر معظم انقلاب نقل کرد. آیت‌الله جوادی آملی همچنین نکات ارزنده‌ای در خصوص مسئله حجاب و وجوب حضور در انتخابات بیان کرد.

در ۱۳ دی ماه ۱۳۶۷ پیام تاریخی امام خمینی (ره) به گورباچف آخرین رئیس جمهوری شوروی مبنی بر دعوت وی به دین اسلام و کنار گذاشتن خدازدایی و مارکسیسم توسط سه فرستاده ویژه یعنی آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم دباغ به گورباچف ابلاغ شد.

رئیس جمهور شوروی فهمید که این پیام تعلیم است، نه تسلیم

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی درخصوص این دیدار و اثرات پیام تاریخی امام برای رئیس جمهور شوروی اظهار داشت: گورباچف خیال می‌کرد که این نامه، یک استوارنامه است که سفرا تقدیم و تسلیم می‌کنند؛ بعد فهمید که این پیام تعلیم است، نه تسلیم. به او فهمانده شد که ما آمده‌ایم تعلیم بکنیم نه تسلیم اما خیلی ادب کرد.

عضو جامعه مدرسین افزود: تقریباً یک ساعت و پنج دقیقه طول کشید تا ما سطر به سطر نامه را به این آقا بفهمانیم. او یک فرد جهانی بود و نهایت ادب را کرد و تا آخر هم خوب گوش کرد. بعد از خواندن نامه، ایشان خیلی فکر کرد که چه بگوید؛ جملات و تعارفاتی هم گفتند که مثلاً متشکریم و اینها و تنها جمله‌ایی که توانست بگوید این بود که این فقط دخالتی است در امور داخلی کشور و این قابل قبول نیست.

به گورباچف گفتیم آیا تا به حال فکر کردید که بعد از مرگ چه خواهید شد؟

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در جواب گفتیم که جناب عالیجناب گورباچف! این خاک پهناور شوروی، آسمانی دارد، زمینی دارد، دریایی دارد، زیرِ دریایی دارد؛ تمام آن چیزی که مربوط به آسمان شوروی است، در اختیار شما است و کسی دخالتی در این نکرده است. این نامه کاری به این سرزمین و دریا و عمق دریاهای شوروی ندارد و هرکاری خواستید انجام دهید. این نامه با جان شما کار دارد؛ شما وقتی می‌میرید، یا مثل درختی است که خشک می‌شود و به هیزم تبدیل می‌شود؛ یا مثل پرنده‌ایی که از قفس آزاد می‌شود؛ هیچ فکر کرده‌اید؟ گفتیم این نامه به این کار دارد.

راز هشدار هوشمندانه امام درباره مکر آمریکا بعد از فروپاشی شوروی فاش شد

وی ادامه داد: خدا امام را قرین رحمت کند که این از هوش امام بود که در آن نامه اشاره کرد که مبادا جاسوس‌های آمریکا شما را از راه به در بکنند. که بعد از مدتی هم شوروی فروپاشی شد. یکبار این سؤال را از یک فرد کمونیست روس که با مترجم پاکستانی‌اش اینجا آمده بود، پرسیدم که به نظر شما چرا نامه امام در گورباچف کم اثر کرد و بعد هم شوروی منقلب شد و یلتسین روی کار آمد؟ ایشان گفت که چون وزیر امور خارجه آن وقت، ادوارد شواردنادزه بود که جاسوس آمریکا بود و نشانه‌اش این است که بعد از فروپاشی‌های شوروی، او رئیس جمهور گرجستان شد.

امام نه بی‌جا حرف می‌زد و نه می‌ترسید

مرجع تقلید شیعیان، این رفتار امام را مصداقی از شجاعت ایشان نیز دانست و گفت: در آن عصرکه آنطور فدائیان را اعدام کردند و مخالفان را می‌کشتند و سلاح می‌کشیدند، امام در آن عصر می‌گوید قسم به خدا که من اهل ترس نیستم. خب یک چیزی هست دیگر. اگر آدم بی‌حساب به آب بزند می‌شود تحور که رذیلت است و فضیلت نیست. امام واقعاً در محدوده‌اش بود. نه بی‌جا حرف می‌زد و نه می‌ترسید.

بسیاری از موفقیت‌های دوران طلبگی و تحصیلم را مدیون همسرم هستم

وی با اشاره به ویژگی‌های همسر مرحومه‌شان با بیان اینکه بسیاری از موفقیت‌های دوران طلبگی و تحصیل را مرهون صبر و همراهی همسرم هستم، اظهار داشت: من چون طلبه و بسیار برای درس و تحصیل مشتاق بودم و می‌خواستم از محضر علامه طباطبایی استفاده کنم، بعد از ازدواج مجبور شدم که ۴ سال از آمل به قم بروم و دور از ایشان زندگی کنم. ۴ سال وضع ما این بود اما یک بار نگفت من جوانم این چه وضع زندگی کردن است.

آیت‌الله جوادی آملی با ذکر خاطره‌ای در این خصوص افزود: این اواخر که از بیمارستان آمدند و با واکر حرکت می‌کردند، من در اتاق مشغول مطالعه بودم که کسی زنگ زد. ایشان در آشپزخانه بودند. تلفن را آوردند. هیچوقت چیزی را یک دستی به من نداد. گفت شما داری درس می‌خوانی. مرتب یک استکان چای و لیوان آب می‌آورد؛ نه به خاطر اینکه ما مقامی داشتیم. گفتند که تو داری درس می‌خوانی و من مواظبم و احترام می‌گذارم.

 

منبع: جماران
دیدگاه