چشم قالیباف به رای «اون‌ور آبی‌ها» برای انتخابات 1404

رییس مجلس یازدهم در تازه ترین وعده انتخاباتی گفت: ایرانیان خارج کشور در مجلس نماینده داشته باشند!

«وقتی توقع داریم در هر شرایطی ایرانیان مقیم خارج از کشور تبادل اقتصادی داشته باشند، لازمه آن این است که نماینده آنها در مجلس حضور داشته باشد و موضوعات مربوط به آن‌ها را دنبال و حل کند.»

این جملات محمدباقر قالیباف، رئیس  مجلس است. وظایف نمایندگان مجلس در قانون فعلی به نحوی است که جایگاهی برای حل و فصل مشکل ایرانیان خارج کشور تعیین نشده است و امور آنها از طریق سفارتخانه‌های کشورمان و نهادهایی مانند شورای ایرانیان خارج از کشور بررسی می‌شود.

فراکسیون ایرانیان خارج کشور هم در مجلس دهم تشکیل شد که بر اساس اطلاعات مندرج در سایت مجلس یازدهم 45 نماینده عضو آن هستند اما علیرضا سلیمی، نماینده مجلس دهم در زمان فعالیت این مجلس خبر داده بود که 100 نماینده به عضویت این فراکسیون درآمده‌اند. بنابراین در مجلس یازدهم تعداد اعضای فراکسیون به کمتر از نصف اعضای عضو در مجلس دهم کاهش پیدا کرده که شاید نشان از بی‌انگیزگی بهارستان‌نشینان به مشکلات ایرانیان خارج کشور باشد!

*بی میلی نمایندگان

اکنون این سوال مطرح است که چرا قالیباف به رغم بی‌انگیزه بودن نمایندگان مجلس، موضوع حضور نماینده از ایرانیان خارج کشور در مجلس سخن گفته است؟ برخی این گمانه را مطرح کردند که او از هم اکنون در اندیشه جذب رای برای انتخابات ریاست جمهوری 1404 است و ایرانیان خارج کشور برخلاف انتخابات مجلس، از حق رای دادن در آن انتخابات برخوردار هستند.

قالیباف پیش از این هم برای تحقق این هدف تلاش کرده بود و به نحوی با توجه به ایرانیان خارج کشور سعی کرد نظر مثبت آنها نسبت به خود را جلب کند چنانکه سایت فرارو در خرداد سال 92 نوشت: «جمع کثیری از هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور با صدور بیانیه مشترکی حمایت خود را از کاندیداتوری دکتر محمدباقر قالیباف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.» در این بیانیه آمده بود: «از منظرشهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور ـ که نسبت به آینده کشور و عزت و سربلندی نام ایران در جهان دغدغه‌مند هستیم ـ با احترام به همه داوطلبان محترم، آقای دکتر محمدباقر قالیباف را دارای ویژگی‌های یاد شده برای ریاست قوه مجریه می‌بینیم و از هموطنان عزیز در داخل و خارج استدعا داریم ضمن حضور حماسی و مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای، با انتخاب ایشان گامی بلند در مسیر اعتلای ایران اسلامی و گره‌گشایی از مشکلات کشور بردارند.» پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 محمدباقر قالیباف هم در محیط شخصی خودش در در فضای مجازی نوشت: «بسیاری از هموطنان عزیزمان در سراسر دنیا با وجود توهین‌های بی‌شرمانه، رفتار‌های غیر انسانی و حتی تهاجم فیزیکی برخی افراد وطن‌فروش در انتخابات شرکت کردند. به شجاعت و غیرت و حمیت شما برای دفاع از ایران سرافراز و سر خم نکردن شما در برابر تهدید‌ها و دشمنی‌ها افتخار می‌کنیم.»

نباید فراموش کرد که حواشی زیادی برای قالیباف در موضوعات خارج ایجاد شده بود. به عنوان نمونه در تابستان سال ۱۳۹۴ نیز شایعاتی درباره اختلاس ۸ هزار میلیاردی الیاس قالیباف و فرار وی به لندن منتشر شده بود که همان زمان هم مشخص شد پسر شهردار وقت تهران نه بازداشت و نه احضار شده بود و نه اصلا به لندن فرار کرده بود. یا بار دیگر با انتشار تصویری ادعایی را درباره اسحاق قالیباف مطرح کرده و نوشتند: او با ۸۰۰میلیون دلار به ملبورن رفته است!

صراط نیوز هم در مقطعی نوشت: «آنچه قابل تامل است اینکه یکی از فرزندان قالیباف در خارج از کشور تحصیل‌ کرده است. اسحاق قالیباف، پسر دوم شهردار تهران در استرالیا تحصیل‌کرده است.» تحصیل فرزند قالیباف در خارج کشور هم از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد: « یکی از فرزندان قالیباف در خارج از کشور تحصیل‌کرده است. اسحاق قالیباف پسر دوم شهردار تهران در استرالیا تحصیل‌کرده است. به نظر می‌رسد قالیباف پیش از آنکه دست پیش را گرفته و خواستار انتشار لیست اموال شود، بهتر است مشخص کند از نظر خود او، پسرش که در استرالیا تحصیل‌کرده در گروه 96درصدی‌هاست یا 4 درصدی‌ها؟» اما بیش از همه خرید سیسمونی برای نوه قالیباف از کشوری دیگر بود.

فروردین سال گذشته خبرآنلاین نوشت: «وحید اشتری از چهره‌های جریان عدالتخواه با انتشار چند تصویر نوشت «خانواده آقای قالیباف برای خرید سیسمونی به استانبول رفته‌اند. چند تا از مسافران استانبول یک سری فیلم و عکس از یک خانواده چادری (در پروازهای ترکیه خیلی مرسوم نیست) فرستاده‌اند که امروز به‌خاطر حجم بالای بار با متصدی کانتر به مشکل خورده‌اند و بعد با رفتار عوامل هواپیمایی معلوم شده از خانواده مسئولین‌اند. ظاهرا خانواده آقای قالیباف بوده‌اند. همسر ایشان سرکار خانم زهرا مشیر را شناخته‌اند. یک زوج جوان هم با ایشان بوده که یا پسر و عروس‌شان یا دختر و دامادشان بوده‌اند. ظاهر حجم بالای باری که از ترکیه می‌آورده‌اند، کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک و امثالهم بوده است. یعنی برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند.»

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار