تحلیل “لس‌ آنجلس تایمز” از عملیات طوفان الاقصی و آینده جنگ در نوار غزه

باید منتظر وقوع تحولات خشونت آمیز و نگران کننده‌ای باشیم

لس آنجلس تایمز در گزارشی می نویسد: اسرائیل هرکاری هم که بکند، نمی تواند بر ناکامی بزرگ اطلاعاتی خود در مواجهه با عملیات طوفان اقصی سرپوش بگذارد.

به گزارش جهان مانا به نقل از بازتاب، در تحلیل این روزنامه آمده است: 

 

 50 سال قبل در سال 1973 میلادی، نیروهای مصری و سوری، حمله غافلگیرانه ای را به اسرائیل در مقدس‌ترین روز یهودیان یعنی “یومِ کیپور” انجام دادند. نه تنها شمار زیادی از اسرائیلی ها به دلیل حضور در مراسم مرتبط با این روز، انتظار وقوع یک جنگ را نداشتند بلکه آژانس های اطلاعاتی اسرائیل نیز در پیش بینی انجام یک حمله از سوی مصر، بزرگترین دشمنِ وقت و همسایه اسرائیل نیز شکست خورده و ناکام بودند.

اسراییلی ها فکر می کردند که اعراب هیچگاه جنگی را آغاز نخواهند کرد که برای پیروزی در آن مطمئن نیستند. اطمینان به همین نظریه، بزرگترین اشتباهِ اسرائیلی ها بود زیرا نیروهای سوری و مصری ظرف سه روز توانستند خسارات گسترده ای را به ارتش اسرائیل تحمیل کرده و به نحو گسترده ای این باور را ایجاد کنند که روزهای پایانیِ حیات اسرائیل نزدیک است.

امسال و در سال 2023 نیز شاهد بودیم که جنبش حماس یک حمله چشمگیر را علیه مواضع اسرائیلی‌ها در قالب عملیات طوفان اقصی انجام می دهد و خسارات سنگینی را به اسرائیل تحمیل می کند. این حمله نیز در روز یوم کیپور انجام گرفته است. در این راستا، تلفات انسانی اسرائیلی ها در نتیجه حمله مذکور، ساعت به ساعت افزایش می یابد و اکنون به چیزی نزدیک به هزار نفر رسیده است.

هزاران راکت نیز در بخش های مختلف اسرائیل فرود آمده اند و از جنوب اسرائیل تا تل آویو را هدف قرار داده اند. شوکه کننده تر از همه اینکه شبه نظامیان حماس از موانع فیزیکی در مجاورت نوار غزه عبور کرده اند و کنترل 22 شهرک و نقطه مهم در عمق اراضی اشغالی را نیز برای مدتی در دست داشتند. آن ها گشت زنی گسترده ای را در شهرک های اسرائیلی انجام داده و افراد زیادی را نیز اسیر کرده و به نوار غزه منتقل کرده اند.

دامنه، وسعت و پیچیدگی حمله حماس به اسرائیل، واقعا بی‌سابقه بوده است. در این راستا، مقام های اسرائیلی نیز تاکید کرده اند که واکنشی متفاوت و به مراتب سنگین‌تر از درگیری های پیشین خود را به حماس و جریان‌های مقاومت اسلامی نشان خواهند داد و درست به همین دلیل، حمله‌ای گسترده به نوار غزه را در دستورکار قرار خواهند داد.

با این همه، اسرائیل هرکاری هم که بکند، نمی تواند بر ناکامی بزرگ اطلاعاتی خود در مواجهه با عملیات طوفان اقصی سرپو ش بگذارد. اسرائیل سرمایه گذاری های گسترده ای را در زمینه نیروی انسانی و فناوری های مختلف برای جاسوسی از فلسطین انجام داده است. عملیات طوفان اقصی از مدت ها قبل طراحی و برنامه ریزی شده است اما هیچیک از نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی نتوانستند آن را کشف کنند.

اسرائیل اکنون تا حد زیادی با یک چالش جدی رو به رو شده و آن این است که اعتبار و قدرتِ متصور آن، دیگر همچون گذشته نیست. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بهتر است اسرائیل راه حل‌های قدیمی خود که از طریق آن ها صرفا به دنبال کشتار و انتقام جویی از فسلطینی ها است را کنار بگذارد و برخی حقوق آن ها را به رسمیت بشناسد. به بیان ساده‌تر، این دسته از تحلیلگران بر این باورند که اسرائیل باید چرخه خشونت را بشکند.

متاسفانه در شرایط کنونی چنین چشم اندازی چندان به واقعیت نزدیک نیست و باید در روزهای آتی منتظر وقوع تحولات خشونت آمیز و نگران کننده ای باشیم. تردیدی نیست که تغییر جهت اسرائیل پس از واقعه جنگ یوم کیپور در سال 1973 می توانست در نوع خود زمینه های مساعدی را برای حل مشکلات اسرائیل و فلسطینی‌ها ایجاد کند. مساله ای که در آن زمان محقق نشد و تبعات آن همچنان در قالب تداوم چرخه خشونت میان اسرائیل و فلسطینی ها ادامه دارد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار