روزنامه نگار فلسطینی: برای داشتن یک زندگی عادی تقلا می‌کنیم

فاطمه عبدالکریم روزنامه نگار فلسطینی در گاردین نوشت:در کرانه‌ی باختری، سرزمینی که من در آن زندگی می‌کنم، ما برای داشتن یک زندگی عادی تقلا می‌کنیم. سال‌های اخیر با تلفات، تخریب‌ها و جابجایی‌های فزاینده‌ همراه بوده است که همگی توسط سازمان‌های غیر دولتی بین‌المللی، سازمان ملل و نمایندگان دیپلماتیک دیده , مستند شدند اما هیچ اقدامی تا کنون انجام نشده است

سایت خبری گاردین نوشت: تصاویر منتشر شده‌ از حمله‌ی حماس توهین به بشریت است اما نباید تروماهای تاریخی را که سازنده‌ی رویدادهای امروز هستند؛ فراموش کنیم. فیلم‌هایی که در دو روز گذشته از غره دیدیم خیلی شوکه کننده هستند اما از طرفی ما را با واقعیت تلخی که برای دهه‌ها فلسطینی‌ها را درگیر کرده بود؛ مواجه می‌کنند.

تصاویر شکنجه و کشتار صدها غیرنظامی اسرائیلی، خاطرات خشونت و تحقیری را که فلسطینیان از جمله کودکان، زنان،افراد مسن و معلول برای دهه‌ها تحمل کردند؛ به یاد می‌آورد. فیلم حمله به گروگان‌ها نیز یادآور همین تاریخ تلخ است. این‌ها توهین‌های غیر قابل انکاری به بشریت است. حمله به غیر نظامیان از هر طرفی که باشد، هیچ افتخاری ندارد.

در روزهای اول جنگ، تلفات انسانی از هر دو طرف ویرانگر بوده است. بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. حداقل ۹۰۰ اسرائیلی جان خود را از دست داده و هزاران تن دیگر زخمی شدند. این یک تراژدی با ابعاد وحشتناک است. تا روز دوشنبه، وزارت بهداشت غزه از کشته شدن ۷۰۰ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل و همچنین زخمی شدن هزاران نفر و کشته شدن ۱۵ نفر دیگر در کرانه‌ی باختری خبر داد.این اعداد سرسام آور چرخه‌ی معیوب خشونت را نشان می‌دهند که تنها خشونت را بیشتر می‌کند.

ما سال‌ها است که تحت محاصره و حملات بی‌امان به غزه و رژیم طولانی مدت نظامی در کرانه‌ی باختری همراه با ترس و وحشتی همیشگی زندگی کرده‌ایم. برخی حمله‌ی اخیر حماس را «بی‌دلیل» خوانده‌اند اما تاریخ چیز دیگری را به ما نشان می‌دهد. داستان کشور من یکی از ظلم‌های تاریخی و واقعیت‌های سیاسی است که در آتش خشونت روزانه علیه فلسطین و همین جنگ کنونی هیزم می‌گذارد.

 غزه فلسطین

منطقه‌ی محاصره شده‌ی نواز غزه از سال ۲۰۰۷ توسط گروه سیاسی و نظامی و حماس اداره می‌شود. با محاصره‌ی نواز غزه توسط اسرائیل در همان سال، کلنجارهای اقتصادی بیشتر شد، نرخ بیکاری افزایش پیدا کرد و دسترسی به منابع حیاتی محدود شد. وضعیت همچنان رو به وخامت است. بیش از ۱۲۰۰۰۰ فلسطینی آواره شده اند. وزیر دفاع اسرائیل تصمیم گرفت برق، سوخت و آب غزه را قطع کند و مردم غزه را « حیوانات انسان‌نما» خواند. اسرائیل به ساکنان محله‌ی الریمال در قلب شهر غزه هشدار داده است که تخلیه شوند اما مردم نمی‌توانند مقصدی برای پناه بردن به آنجا پیدا کنند.

در کرانه‌ی باختری، سرزمینی که من در آن زندگی می‌کنم، ما برای داشتن یک زندگی عادی تقلا می‌کنیم. سال‌های اخیر با تلفات، تخریب‌ها و جابجایی‌های فزاینده‌ همراه بوده است که همگی توسط سازمان‌های غیر دولتی بین‌المللی، سازمان ملل و نمایندگان دیپلماتیک دیده شدند و مستند گشتند اما هیچ اقدامی تا کنون انجام نشده است. اکنون، خیابان‌ها پر از وحشت است. مردم در شوک و هراس بخاطر حمله‌ی پیش‌دستانه گروه‌های شبه‌نظامی که به خوبی برنامه‌ریزی و هماهنگ شده بود در غزه به سر می‌برند. حمله‌ی پیش‌دستانه بلافاصله با تحمیل یک قرنطینه‌ی کامل همراه شد که کنترل زندگی روزمره‌ی ساکنان کرانه باختری را تشدید کرد، تحرکات ما را محدود و محدودیت‌ دسترسی به خدمات و منابع حیاتی را بیشتر از پیش کرد.

حضور نظامی سنگین در این منطقه در حال افزایش است. ما انتظار داریم که تعداد و دامنه‌ی حملات خشونت آمیز شهرک نشینان افزایش یابد. همچنین انتظار حملات بیشتر توسط فلسطینیان علیه پست‌های نظامی یا شهرک نشینان را داشته باشید که با توجه به شدت تلفات امری اجتناب ناپذیر است. ما در حال گذراندن مرحله‌ی دیگری از چرخه‌ی ناآرامی هستیم که زندگی در این سرزمین اشغالی را تعریف می‌کند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار