تشدید گمانه ها درباره تعیین شدن رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)

فتاح بالاخره بر کرسی مخبر می نشیند؟

بالاخره فتاح بر کرسی مخبر نشست؟ افرادی بودند که تصور می‌شد با پیروزی رئیسی در انتخابات به پست‌های مهم و کلیدی می‌رسند اما چنین نشد و به جایگاهی که انتظار داشتند، نرسیدند از جمله این افراد می‌توان به سعید جلیلی و پرویز فتاح اشاره کرد.

به گزارش جهان مانا به نقل از آرمان ملی نوشت: 

 در روزهای نخست پس از پیروزی انتخاباتی رئیسی بود که شایعه معاول اولی فتاح شنیده شد ولی این اتفاق رخ نداد. پس از آن در اواخر سال گذشته که انتقادات به مخبر زیاد شد، بار دیگر این بحث یعنی جلوس فتاح بر کرسی معاون اولی مطرح شد که فتاح در آن مقطع گفت: «هیچ خبری نبوده و محکم‌ سر جای خود نشسته‌ام. ما با دولت بسیار نزدیک هستیم و ۲۲ نفر از مدیران ارشد ما در بنیاد به دولت رفته‌اند و با افتخار از دولت حمایت می‌کنند.» از ابتدای سالجاری فشارها برای تغییر معاون اول رئیس‌جمهور شدت. چنانکه به‌عنوان مثال: حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مجلس با انتقاد از معاون اول رئیس‌جمهوری اظهارکرد: «به‌نظرم آقای رئیسی باید پیش از اینکه دست به تغییر و تحول در میان وزرا و بخش‌های دیگر می‌زد، در مورد معاون اولش تدبیری می‌کرد.» البته انتقاداتی از این دست، سبب گشوده شده درب اتاق معاون اولی برای فتاح نشد.

از سوی دیگر ظاهرا قرار نبود شایعه معاون اولی فتاح فراموش شود چنانکه در شهریور سالجاری خبرآنلاین نوشت: «در روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی مدعی شده‌اند که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور قرار است تغییر کند و جای خود را به فرد دیگری می‌دهد. آن‌طور که این کانال‌های رسانه‌ای ادعا کرده‌اند بنا شده سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، جایگزین مخبر در جایگاه معاون اولی شود. خبری که البته اولین‌بار هم نیست که منتشر می‌شود و قبلا هم چنین گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود. اما بر اساس اطلاعات «اعتمادآنلاین» از منابع موثق این خبر کذب بود و تصمیمی برای تغییر معاون اول رئیس‌جمهور تا آن لحظه گرفته نشده است.»

*فتاح آمد

در نهایت دیروز خبرهایی مبنی بر جلوس فتاح بر کرسی مخبر منتشر شد. در این دو سال گذشته هر از چند گاهی شنیده می‌شود که ریاست ستاد اجرایی فرمان امام به «پرویز فتاح» سپرده‌ خواهد شد و اینکه مهم‌ترین نهاد حاکمیتی توسط سرپرست اداره می‌شود به این اخبار غیر رسمی صحه گذاشته ‌است. ایلنا نوشت: اما در چند روز گذشته اخبار جدی‌تری درباره حضور فتاح در ستاد اجرایی فرمان امام نقل و گفته می‌شود که فتاح در روزهای آینده از بنیاد مستضعفان در تپه‌های عباس‌آباد راهی خیابان وزراء می‌شود. خبرگزاری مهر هم خبر داد که فتاح بر کرسی مخبر می‌نشیند اما نه در جایگاه معاون اولی! این خبرگزاری نوشت: «شنیده‌های «مهر» حاکی از این است که به‌زودی پرویز فتاح به‌عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) معرفی خواهد شد. پس از انتصاب محمد مخبر به معاون اولی ریاست جمهوری در آذر ۱۴۰۰، عارف نوروزی سرپرستی این ستاد را بر عهده داشت. همچنین از امیر منصور برقعی، حجت‌ا... عبدالملکی، حسین دهقان و حمید رهبری‌فر به‌عنوان گزینه‌های جایگزین فتاح در بنیاد مستضعفان نام برده می‌شود.» تسنیم هم نوشت: «برخی شنیده‌ها حاکی است که پرویز فتاح رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، به‌ احتمال زیاد رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خواهد شد. پس از انتصاب محمد مخبر رئیس پیشین ستاد اجرایی به معاون‌اولی رئیس‌جمهور در دولت فعلی، عارف نوروزی به‌عنوان سرپرست این ستاد منصوب شده بود. بر اساس شنیده‌های تسنیم، برخی اسامی نیز در برخی رسانه‌ها به‌عنوان جانشینان احتمالی فتاح در بنیاد مستضعفان مطرح شده‌اند، اما کاندیداتوری هیچ‌کدام از آنها برای این پست تا صبح یکشنبه 23 مهر، قطعی نیستند.» در این میان یک سایت چنین آورد که: «محمد مخبر، پرویز فتاح و حسین دهقان مثلث مورد اعتماد نظام در مسئولیت‌های اقتصادی و اجرایی بوده‌اند که با گذشت ۲ سال از اداره امور اقتصادی دولت توسط محمد مخبر امروز شنیده‌های موثق «آقای اقتصاد» حاکی از آن است که پرویز فتاح و حسین دهقان، مسئولیتِ ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان را عهده‌دار خواهند شد. پرویز فتاح تا پیش از این وزیر نیرو، رئیس کمیته امداد و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده است‌. حسین دهقان نیز مسئولیت‌هایی چون ریاست هلدینگ‌های اقتصادی بنیاد تعاون سپاه، بنیاد شهید، وزارت دفاع و مشاور رهبری و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در مکران را در کارنامه خود دارد. اداره هر یک از اَبَر هلدینگ‌های اقتصادی در شرایط تحریم نیازمند اعتبار درونی در کشور و محافل بیرونی اقتصادی است. به‌نظر می‌رسد با رفتن فتاح به ستاد اجرایی، حسین دهقان به بنیاد مستضعفان و تثبیت مخبر در معاون اولی ریاست جمهوری، مثلث مورد اعتماد نظام برای عبور کشور از تحریم، کاملا مهیا شود.»

*فتاح چه کرد؟

این تغییر احتمالی درصورتی انجام می‌شود که در دو سال گذشته که احتمال ورود فتاح به انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، وی به صراحت اعلام کرد که «حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم و ان‌شاءا... سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم به‌خصوص مستضعفان تا شهادت فی‌سبیل‌ا... باقی خواهم ماند. » از مهم‌ترین اقدامات فتاح در بنیاد مستضعفان، مواضع وی در بازپس‌گیری اموال این بنیاد بوده به‌طوری‌که در یک برنامه تلویزیونی نسبت به املاکی که در اختیار ارتش، سپاه، روسای جمهور دولت هفتم، هشتم، نهم، دهم قرار گرفته اعتراض کرده بود که با موجی از واکنش‌ و گلایه‌ها مواجه شد.

 

 

دیدگاه