از دیروز پایان تحریم‌های موشکی ایران پایان یافت و ایران میتواند تجهیزات نظامی را خرید و فروش کند

گلابی‌های برجام در دستان باقری‌کنی

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به بررسی دستاورد‌های برجام پس از 8 سال پرداخت و نوشت: امروز را باید به حسن روحانی، محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی تبریک گفت چرا که بر ‌اساس مفاد برجام که به امضای گروه 1+5 رسیده است از روز گذشته تمامی تحریم‌های نظامی ایران لغو شد و طبق معیارهای حقوق بین‌الملل، ایران می‌تواند اقدام به خرید و فروش تجهیزات نظامی، موشک و پهپاد بکند و شورای امنیت سازمان ملل متحد دیگر هیچ گونه محدودیتی برای ایران قائل نیست.

به گزارش جهان مانا در ادامه این مطلب آمده است:

البته چندی پیش اروپایی‌ها اعلام کردند که تحریم‌های ایران در حوزه نظامی که بر اساس برجام باید در 26 مهر ماه لغو شود را ملغی نخواهند کرد. هرچند اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که اقدام به لغو تحریم‌های نظامی و موشکی ایران نخواهند کرد اما آنقدر هم که در گذشته در این ارتباط پیغام و پسغام می‌فرستادند به گفته‌‌های خود پایبند نماندند چرا که در گذشته رسانه‌ها این احتمال را می‌دادند که اروپایی‌ها در یک هماهنگی با آمریکا عدم لغو تحریم‌های موشکی ایران را حتی به شورای امنیت سازمان ملل برده و قطعنامه‌ای الزام آور در این زمینه به تصویب برسانند اما 26 مهر ماه آمد و تحریم‌های ایران از نظر حقوق بین‌الملل لغو شد اما اروپا و آمریکا حتی نتوانستند پرونده‌ ایران را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند.

در همین راستا، وزارت خارجه ایران دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: « از این تاریخ، هیچ محدودیتی در حوزه نقل و انتقال اقلام، خدمات و فناوری‌های موشکی به و از ایران وجود نخواهد داشت و همکاری‌ها در همه حوزه‌های دفاعی و تسلیحاتی، بر اساس صلاحدید و نیازهای کشور و در چارچوب قراردادهای دوجانبه با سایر کشورها، بدون هیچ محدودیتی قابل انجام خواهد بود.

*دفاع آقای مخالف از برجام

 هرچند این روزها سکان مذاکرات هسته‌ای در دست علی باقری‌کنی است اما حملات شدید او در کنار سعیدجلیلی به جواد ظریف و تیم مذاکره کننده گذشته هیچ‌گاه از ذهن‌ها نمی‌رود. با این وجود او امروزه تغییر مسیر داده است و چون دفاع از برجام از نظر حقوقی دفاع از حقوق حقه ایران است،‌حالا به مدافع توافق وین تبدیل شده است. البته گفته‌اند ماهی را هر زمان از آب بگیری تازه است اما همواره این سوال در ذهن‌ها خواهد ماند که چرا آن روز مخالف برجام بودند و چرا امروز برای لغو تحریم‌های موشکی و نظامی ایران ذوق زده می‌شوند. میگوییم ذوق‌زده، چون او روز گذشته با اشاره به فرارسیدن ۲۶ مهرماه «۱۸ اکتبر» گفت در رشته توییتی در صفحه اجتماعی ایکس گفت: ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل نیست.  معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «۲۶ مهرماه، مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، همه محدودیت‌هایی که به صورت ناعادلانه در مورد فعالیت‌ها و نقل و انتقالات مرتبط با موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، خاتمه پیدا می‌کند و ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی در چارچوب شورای امنیت نیست.»

علی باقری در توئیت دیگری نوشت: «امروز، همه محدودیت‌های تحمیل شده بر افراد و نهادهای مندرج در فهرست ۲۲۳۱، از جمله انسداد دارایی‌ها، خاتمه پیدا می‌کند و این فهرست از وبسایت سازمان ملل، حذف خواهد شد. همه اقدامات محدود کننده و تحریم‌هایی که در سطح ملی یا منطقه‌ای، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران وضع شده بود، باید خاتمه یابد. حفظ این قبیل محدودیت‌ها و یا وضع تحریم‌های جدید در این چارچوب، نقض صریح متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ است. »

دفاعی که باقری کنی از برجام می‌کند نشان از آن است که برجامی که ظریف و روحانی و عراقچی دانه آن را کاشتند، حالا نتیجه داده است؛ هرچند برجام با خروج ترامپ و همچنین تندروی‌های داخلی و صدمه‌ دید؛ اما آنقدر دقیق است و آنقدر ابعاد حقوقی مسلمی برای ایران دارد که امروز هم که مخالف‌ترین شخص در ارتباط با برجام، که حالا مذاکرات احیای آن را عهده دارد؛ بر پلکانی که ظریف ایجاد کرده خواهد ایستاد تا گلابی‌های برجام را چیده و تقدیم هواداران ضد برجامی خود خود کند.

*رابطه دولت رییسی با اروپا

به نظر می‌رسد تیم سیاست خارجه دولت ابراهیم رئیسی به همان اندازه که در برقراری رابطه با کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان موفق شده و توانسته مذاکرات غیر رسمی و غیر مستقیم به واسطه اعراب منطقه با آمریکایی‌ها را آغاز کند؛ اما به شدت در برقراری رابطه با اروپا ضعیف است و به عبارت بهتر فعال‌ترین معاونت در وزارت خارجه یعنی معاونت اروپایی اکنون به بیکار‌ترین معاونت در این وزارت خارجه تبدل شده است چرا که آنگونه که شاهدیم اروپایی که روزی در برابر ترامپ در شورای امنیت ایستاد و ترامپ را سرافکنده از سوی امنیت خارج کرد و ترامپ نیز در برابر این اقدام نیکی هیلی را از سمت خود در سازمان ملل اخراج کرد و هیچ‌گاه اجازه نداد مکانیزم ماشه علیه ایران فعال شود اما امروز کوچک‌ترین تلاشی برای احیای برجام نمی‌کند. علت را هم باید در نوع نگاه وزارت خارجه ایران به اروپا جست‌وجو کرد. بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند اگر دستگاه سیاست خارجی ایران در ارتباط با برجام به طور جدی وارد مذاکره با اروپایی‌ها شود؛ قطعا شرایط بازگشت به برجام تسهیل خواهد شد. یکی از پایه‌های اصلی برجام و یا هرنوع توافقی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را لغو کند، اروپاست و تا این مهم از سوی تیم سیاست خارجی رئیسی جدی گرفته نشود نمی‌توان امیدی به احیای برجام و آغاز مذاکرات جدی برای رفع تحریم‌ها و حتی القاء اطمینان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن پرونده‌های ایران داشت.

* لزوم استفاده از تیم ظریف در ارتباط با اروپا

واقعیت آن است که تیم کنونی وزارت خارجه با تیم وزارت خارجه در زمان دولت قبل متفاوت است و حتی اگر از نظر کمی از همان تیم قبلی استفاده شده، کیفیت و دستور العمل‌های ارتباط با اروپا مناسب نیست. از این رو برای لغو تحریم‌ها نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد چند کشور عربی گذاشت و باید از طریق اروپایی‌ها هم تلاش کرد. پس چه بهتر که از تجربه سفرا و کارشناسان گذشته که در دولت روحانی و خاتمی توانستند روابط ایران و اروپا را در عالی‌ترین سطح قرار دهند؛ به طوری که وزرا و روسای جمهور اروپایی همواره در ایران آمد و شد داشتند، استفاده شود. از سوی دیگر البته چند مانع دیگر در پرونده بین ایران و اروپا وجود دارد که باید بسته شود از جمله پرونده‌ باز بین ایران و اروپا، پرونده مربوط به پهپادهای ایران در اوکراین است که مورد بهانه جویی اروپایی ها قرار دارد. البته تاکنون مستندی ارائه نکرده اند و حتی در جلسات مشترک بین مقامات ایرانی و اوکراینی ثابت نشده که این پهپادهای ایران است که علیه زیر ساخت‌های اوکراین استفاده شده است. با این حال، ایران و اروپا  برای رفع هر نوع سوتفاهم می‌توانند در این زمینه مذاکره کرده و در نهایت، مذاکرات را به تلاش اروپا برای احیای برجام گره بزنند.

 

دیدگاه