گلایه مهدی هاشمی از خاتمی چه بود؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود آورده است که مهدی در مورد مشکلات اقتصادی کشور و رکود کار‌ها و بی‌عملی دولت خاتمی با من مذاکره کرد.

به گزارش جهان مانا ، در متن خاطرات آیت الله هاشمی از ۲۸ مهرماه ۱۳۷۹ آمده است:

برای افتتاح اجلاس سالانه کانون عالی شورا‌های اسلامی کار، به وزارت کار رفتیم. آقایان [حسین] کمالی [وزیر کار و امور اجتماعی] و [حسن] صادقی [رئیس هیئت عالی شورا‌های اسلامی کار] خیرمقدم گفتند و مشکلات کارگران از جمله بی‌کاری و کمی حقوق و تعطیلی بسیاری از مراکز کار و واحد‌های صنعتی و وضع نامناسب بیمه‌های اجتماعی و کندی واگذاری سهام کارگران را مطرح کردند و به خاطر حمایت‌های فراوان گذشته و به خصوص تصویب قانون کار و شروع واگذاری سهام و قدردانی کردند و علیه رئیس [سازمان] تأمین اجتماعی شعار دادند.

من هم سخنرانی مفصلی کردم و گفتم، اگر مشکل اشتغال حل شود، بسیاری از مشکلات جنبی رفع می‌شود و تأمین اشتغال هم جز با سازندگی و سرمایه‌گذاری و تولید، امکان ندارد و این‌ها هم احتیاج به فضای مناسب و امن دارد و این سیاسی‌کاری‌ها و شعارها، مانع آرامش و امنیت جامعه است و تجربه دوران سازندگی را که بی‌کاری از ۱۶.۵ درصد به ۹ درصد رساند، علی‌رغم مشکلات بعد از جنگ را شاهد آوردم.

به کوشک رفتم. وقت تا ساعت چهار بعدازظهر، با استفاده از استخر و سونا و جکوزی و انجام کار‌ها و استراحت گذشت. عصر و شب در منزل مطالعه می‌کردم. فاطی و سعید از منزل سحر، شام آوردند. مهدی آمد و در مورد مشکلات اقتصادی کشور و رکودکار‌ها و بی‌عملی دولت مذاکره کردیم؛ به خصوص اینکه با داشتن درآمد مازاد ارزی با بالا رفتن قیمت نفت، تحرکی ایجاد نشده و اکنون به چگونگی تبدیل ارز به ریال، فکر می‌کنند.

رسانه‌های خارجی، با تغذیه از اظهارات عوامل داخلی، فشار فوق‌العاده‌ای روی قوه قضائیه ایران گذاشته‌اند و [موریس] کاپیتورن، گزارشگر ویژه [حقوق بشر] سازمان ملل، گزارش بسیار منفی در مورد ایران داده و گفته، دولت خاتمی هم کاری نکرده است. گزارش شد، جایگاه سخنرانی در برنامه «یاران علی بسیج و سپاه» در فشافویه، در حین سخنرانی نماینده حماس فرو ریخته و چند نفر زخمی شده‌اند.

 

دیدگاه