آمریکایی‌ها از جان عراق و سوریه چه می‌خواهند؟

یک رسانه تحلیلی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی هفتم نوامبر خود از «وظیفه مقدس» آمریکایی‌ها برای مراقبت از نظامیان آمریکایی سخن گفت؛ اما سیاست‌های این فرمانده کل قوای ایالات متحده در عراق و سوریه مقدس‌ترین وظیفه او را زیر پا گذاشته و نظامیان آمریکا را بدون هیچ مأموریت مشخصی، در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش جهان مانا ، پایگاه تحلیلی «ریزن» وابسته به یک اندیشکده آمریکایی با همین نام، در گزارشی درباره استقرار غیرموجه نیروهای آمریکایی در منطقه با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه نوشته است: نمی‌توان هیچ نقشی برای ۹۰۰ سرباز آمریکایی که در سوریه حضور دارند، متصور شد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ اعلام کرد که داعش را در سوریه شکست داده و دیگر دلیلی برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نمی‌بیند. او از برنامه «تخلیه سریع و کامل» نظامیان آمریکا از سوریه خبر داد؛ اما وزیر دفاع و مشاور امور خاورمیانه وقت در دولتش در اعتراض به این تصمیم، استعفا دادند.

سپس «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و «عبدالله دوم»، پادشاه اردن به ترامپ فشار آوردند تا از خارج‌کردن نظامیان آمریکا از سوریه صرف‌نظر کند و او هم چنین کرد. بعد از آن، نماینده ترامپ در امور سوریه مکرراً گزارش‌های ساختگی به او ارسال کرده و تعداد واقعی نظامیان آمریکایی حاضر در آمریکا را از ترامپ پنهان کرد. رئیس‌جمهور وقت نیز با این خیال که سربازان آمریکایی دیگر حضور چشمگیری در سوریه ندارند، گفت: «از سوریه خارج شده‌ایم و فقط تعدادی سرباز برای حفاظت از تأسیسات نفتی در آنجا گذاشته‌ایم». نظامیان آمریکایی بدون هیچ مجوز و توجیه قانونی داخلی یا بین‌المللی، در سوریه باقی ماندند.

به طریق مشابه، در پی تلاش‌های مکرر دولت عراق برای اجرای مفاد «موافقت‌نامه وضعیت نیروها» با آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تعداد نظامیان کشورش در عراق را به ۵۰۰۰ نفر کاهش داد. در حال حاضر هزاران نظامی آمریکایی با پوشش مبارزه با داعش در عراق حضور دارند، اما هدف حقیقی آن‌ها مقابله با نفوذ ایران در عراق است. آسوشیتدپرس در ماه مارس در گزارشی که عاری از کنایه نبود، نوشت: «داعش مسئله‌ای است که عمدتاً برای توجیه حضور نظامیان آمریکا مطرح می‌شود، اما یکی از دلایل کلیدی این امر، ایران است».

این رسانه نوشته نظامیان آمریکا اکنون زیر آتش راکت‌های گروه‌های مقاومت منطقه هستند که به باور بسیاری، وابستگی‌هایی به ایران دارند. سربازان آمریکایی در عراق و سوریه در مساحت گسترده‌ای تقسیم شده و در مناطق دورافتاده مسئول مقابله با نفوذ ایران هستند. تنها در سه هفته گذشته دست‌کم ۴۰ حمله به نظامیان آمریکا در منطقه صورت گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۵ نظامی آمریکایی در این حملات مجروح شده‌اند.

اگر بایدن واقعاً حفاظت از نظامیان آمریکا را وظیفه مقدس خود می‌داند، پس چرا سربازان آمریکایی را در این منطقه طعمه گروه‌های نظامی قرار داده است؟ آن هم در شرایطی که تمامی این منطقه به دلیل حمایت واشنگتن از حملات اسرائیل به غزه، از آمریکا خشمگین است. بایدن و مقامات دولت او می‌دانند که تا وقتی از سیاست‌های اسرائیل علیه غزه حمایت کنند، نظامیان آمریکایی در منطقه در امان نخواهند بود. پس چرا این سربازها را از آنجا خارج نمی‌کنند؟

پاسخ این پرسش را باید در گزارشی جست که در سال ۲۰۱۹ با هزینه کنگره آمریکا برای سنجش سیاست خارجه ایالات متحده در سوریه تدوین شد. نویسندگان این گزارش که حالا دستیاران ارشد بایدن در امور خاورمیانه و سیاست دفاعی هستند، در آن زمان اعلام کردند که «منافع امنیت ملی کلیدی آمریکا در سوریه» در خطر بوده و کاخ سفید باید فشار خود بر ایران را حفظ کند؛ مبادا ایران به «توانایی‌های استراتژیک» دست یابد.

ریزن در پیان نوشته است: حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق هنوز به شدیدترین نوع خود نرسیده و هیچ نظامی آمریکایی هم در این حمله‌ها کشته نشده است اما جو بایدن باید این روزها به این بیندیشد که آیا مأموریتی که به این سربازها محول شده، ارزش خطری که جان آن‌ها را تهدید می‌کند، دارد؟

او همچنین باید احتمال منجرشدن این مأموریت به وخامت اوضاع برای بسیاری دیگر از نظامیان آمریکایی را هم در نظر بگیرد. بزرگ‌ترین وظیفه فرمانده کل قوا این است که به نیروهای تحت امر خود یک ماموریت قانونی و مشخص ابلاغ کند که خطر تشدید وخامت اوضاع در آن کنترل شده است. عملکرد بایدن از این منظر به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و باید سربازان را به خانه برگرداند.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار